Samtliga Rc1 ställs av

I samband med tidtabellsskiftet för en knapp månad sedan ställde Green Cargo av samtliga sina Ma-lok. Nu har turen kommit till Rc-loken i den första serien, Rc1. Green Cargo har tiotalet lok i drift, som används i framförallt vallväxling i Malmö, Göteborg, Hallsberg och Borlänge. Planerna är att redan under februari ställa av samtliga dessa Rc1 och ersätta dem med Rd-lok. Dessa lok behöver dock först förses med så kallad tornstyrningsfunktion. Green Cargo bekräftar uppgifterna i ett mejl till bloggen, där man också betonar att det finns faktorer som gör att planerna kan komma att skjutas framåt i tiden.

De första Rc-loken levererades från Asea till SJ 1967. Från början fanns inte litterat Rc1, utan loken hette bara Rc. Det var först när Rc2 kom som beteckningen på de första loken ändrades till Rc1. Rc1 1007 är det lok med lägst nummer som fortfarande används, men det påstås att 1008 var det första loket som Asea släppte ifrån sej för 46 år sedan.

Under senare tid har Rc1 främst används i växlingstjänst, men då och då har det hänt att loken även dragit godståg på linjen. Totalt byggdes 20 Rc1. Några har skrotats efter olyckor, resten står avställda i framförallt Eskilstuna. Vad som nu händer med loken vet jag inte. Skrot eller försäljning är frågan?

Annonser

5 thoughts on “Samtliga Rc1 ställs av

  1. Ställa av, är det detsamma som slopa?
    Vad jag förstår finns samtal emellan GC och Sjvm rörande 1007 sedan tidigare!

      • Gott att 1007 hamnar på Sjvm – önskedröm i ”original-kostym”!

        Som jag tolkar slopning är att inte komma i trafik igen, avställning kan komma i trafik igen hos GC eller annan operatör!!!!
        Men finns beslut om skrotning ännu?

        Kenta

      • Exakt vad Green Cargo menar med att ”ställa av” vet jag inte. Det blir skrot eller möjligtvis försäljning. Green Cargo kommer dock inte att sätta loken i trafik igen. Jag skulle tippa på att de blir skrot. Loken är dyra att hålla igång, och det saknas reservdelar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s