SJs reträtt gav stor ökning

jgapwwkpavq4o9exdobiogSkånetrafiken presenterar intressanta siffror för tågtrafiken i och (till viss del) utanför länet. Resandet har ökat med sammanlagt åtta procent det senaste året. Störst ökning noteras på Österlenbanan från Ystad till Simrishamn (19 procent). Sämst utveckling syns på Skånebanan mellan Helsingborg och Hässleholm, där resandet minskar med sju procent. Överhuvudtaget minskar resandet på flera pågatågslinjer runt Helsingborg, medan linjerna i södra Skåne ökar.

Bryter vi ut Öresundstågstrafiken som ett eget system, ser vi att resandet till Köpenhamn ökar med fem procent. Samtidigt minskar biltrafiken, vilket stärker tågets marknadsandel. Ökningen på Västkustbanan är kraftig, mellan 20 och 30 procent. Kring Göteborg är siffran 30, runt Halmstad 26 och i Skåne 19 procent. Förklaringen till denna ökning tros vara att SJ under 2012 slutade trafikera Västkustbanan.

Inom Blekinge är resandet med Öresundstågen oförändrat, medan strömmen av resenärer till och från Skåne ökar med tio procent. Karlskrona ökar med 21 procent, medan Bräkne-Hoby minskar med 18 procent. Det är den största minskningen av alla stationer inom Öresundstågssystemet.

Totalt har drygt 22,4 miljoner skåningar använt sej av Öresundstågen under 2012. Motsvarande siffra i Västra Götaland är 2,5 miljoner, i Blekinge 1,55, i Kalmar 0,96, i Kronoberg 1,99 och i Halland 3,88. Ur mitt eget minne hämtar jag en siffra som gäller Blekinge län. Innan Kustpilens intåg på BKB 1992 låg det årliga resandet på cirka 200 000. Idag snackar vi alltså drygt 1,5 miljoner resor. Det är ingen dålig ökning.

Det största antalet tågåkare i Skåne finner vi inte oväntat på Malmö C. Noterbart är dock att Lund har i princip lika många av- och påstigande som Malmö C, drygt 34600 per dag. Siffran för den nya stationen vid Triangeln är 19000 och Hyllie 13000. Skånes minsta station (eller hållplats) är Lunnarp, som ligger mellan Tomelilla och Simrishamn, med 96 resande per dag.

Annonser

4 thoughts on “SJs reträtt gav stor ökning

  1. 34600 i Lund! De allra flesta av dessa springer till tåget åtminstone när vi håller på sp1 söderut! 🙂 En kombination av konditionsträning och tågåkande.

  2. Den ganska kraftiga minskningen på Skånebanan kan nog förklaras en del av sen långa avstängning som varit.

    Även av att trafikverket inte har lyckats få rätt på banan efter den öppnats igen. Började bra första trafikdagen med 9 förstörda strömavtagare för att en utliggare var felmonterad och då ca 8 timmars trafikstopp.

    Men detta är väl nåt som blir bättre efter nästa avstängning kanske

  3. – 22 miljoner skåningar? Så många skåningar finns ju inte!
    – Jodå! I Tågismanien finns det hur många skåningar som helst!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s