Green Cargos ledning och de tre fackförbundet Seko, ST och TJ kommer att träffas för att återuppta förhandlingarna kring det krisavtal som jag tidigare berättat om här i bloggen. I fredags kväll tog facken kontakt med Green Cargos VD. Bara timmar tidigare hade företaget varslat 350 personer om uppsägning. Därmed får vi exakt den utveckling som jag förutspådde i torsdags.
Facken sa först nej till avtalet om arbetstidsförkortning, men pressen från medlemmarna och Green Cargos ledning gick inte att stå emot. Nu är det dock för tidigt att ropa hej. Krisavtalet innehåller flera delar, förutom den så kallade 80-90-100-dealen, som parterna måste komma överens om. Att man nu sätter sej ned redan på torsdag morgon och fortsätter diskussionerna tycker jag bådar gott. Det handlar trots allt om flera hundra jobb som står och faller med denna förhandling. Jag vet att man inte löser alla Green Cargos problem med krisavtalet, men man vinner åtminstone lite tid.
Det tråkiga i kråksången är dock att 100 anställda ändå kommer att sägas upp. Den övertaligheten är redan konstaterad och går utanför själva krisavtalet. Av de varselsiffror som Green Cargo gått ut med internt är det inte svårt att räkna ut vilka stationer som ligger pyrt till. Den informationen tänker jag dock inte sprida vidare.