En öde ö med ATC

rdI måndags blev jag klar med min Td-loksutbildning. Td är en ombyggd och moderniserad T44. Det krävs en kurs på tre dagar för att få den kompletterande utbildningen som behövs för att få köra loket. Förutsatt att man då redan har behörighet på T44 förstås. Jag, Den Vimsige och en instruktionsförare gav oss iväg till Oskarshamn för övningskörning. Det var ett ganska rejält tåg vi släpade med oss. Över 900 ton vägde ekipaget. Det var vagnar till både Scania i Oskarshamn och till en spånskivefabrik i Hultsfred, så Td-loket fick jobba hårt i uppförsbackarna. Bland annat i stigningen ut från Nässjö, där spåret dessutom kurvar. Den drygt åtta mil långa banan mot Hultsfred saknar ATC. Det är i och för sej inget märkligt i det. Folk i allmänhet verkar dock tro att alla tåg är automatiska, att de liksom kör av sej själva. Men vi lokförare vet att så inte är fallet. Det märkliga med banan mellan Nässjö och Hultsfred är att ATC-systemet plötsligt får liv efter några mil. Sedan dör det igen, efter någon kilometer. Eksjö station har utrustats med detta tågskyddssystem, som en liten ö i en gigantisk ocean. Varför det blivit på det sättet har jag ingen aning om.

Innan vi fortsatte vår färd hann vi med en kopp kaffe i Hultsfred. I Berga, knappa tre mil från Oskarshamn, svängde vi in på ännu en bana utan ATC. Både jag och Den Vimsige har kört ganska mycket på banor utan ATC, så för oss är det inget problem. Man måste bara vara extra uppmärksam. Jag kan förstå nya och kanske ovana kollegor som inte gillar den här typen av körning. Igår såg jag att frågan om vilka banor som saknar tågskyddssystem dök upp i Postvagnen. Även om man räknar bort alla sträckor utan persontrafik, så blir det ganska många mil svensk järnväg som ännu saknar ATC eller annat skyddssystem.

Här är vad den samlade expertisen i forumet kom fram till: Uddevalla-Strömstad, Mora-Brunflo, Berga-Oskarshamn, Nässjö-Hultsfred, Håkantorp-Gårdsjö, Kil-Torsby, Nykroppa-Kristinehamn, Hällnäs-Lycksele samt delar av Kil-Ställdalen. Banorna Mellerud-Bengtsfors samt Östersund-Gällivare saknar också ATC, men här bedrivs persontrafik enbart under vissa delar av året.

Annonser

5 thoughts on “En öde ö med ATC

  1. Varför det är ATC i Eksjö vet jag! Stationen totalrenoverades och byggdes om till resecentrum för ca 5 år sedan, då byttes även det gamla ålderdomliga ställverket ut som var helt utan spårplan och spårledningar, och ingen säkerhet alls i ut, till en 59a med samtidig infart och stopplyktor, samt plattformsbommar. I samband med detta byggdes även ATC på stationen i Eksjö, förmodligen någon form av förberedelse för framtida utbyggnader, då spåret mot Nässjö är bytt för 10-15 år sedan och tillåter betydligt högre hastighet än de 95 som är skyltade, dock har jag fått förklarat för mig av en banverkare en gång i tiden att det finns någon form av regel att man inte fick höja hastigheten på banor utan ATC, utan bara behålla befintliga hastigheter, men att nya hastigheterna finns på papper, men att även ringsträckorna behöver förlängas för att de ska kunna införas. Vad jag vet tror jag inte det finns några direkta planer på att bygga ATC Nässjö-Eksjö heller, trafiken är ju relativt gles, och det handlar inte om många minuter tidsvinst med 120 istället för 95 en kortare sträcka… Men man vet ju inte om det skulle bli pengar över någon gång, det var tydligen så spårbytet kom till, det fanns begagnad räl över från ett annat spårbyte och lite pengar över, så de började byta mot Eksjö, och kom nästan ända fram innan spåret och pengarna tog slut, därför är det skarvspår sista ca 2 km in till Eksjö. Det berättade en gammal Nässjöförare för mig för många år sedan…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s