Inget krisavtal på Green Cargo

481824_4985287359312_491559092_nDet blir inget krisavtal på Green Cargo. Företagsledningen hade bland annat föreslagit en arbetstidsförkortning, som handlade om 80 procents arbete, 90 procents lön och 100 procents pensionsavsättning. Parterna har inte kunnat komma överens. ST skriver på sin hemsida att man sagt nej till avtalet, Seko konstaterar bara att det inte blir någon uppgörelse. Sekos egna ståndpunkt framgår inte. Däremot listar man tre anledningar till att förhandlingarna misslyckats: tveksamheter till möjligheten att genomföra arbetstidsförkortningen, avsaknad av långsiktiga åtgärder för ett lönsamt Green Cargo samt farhågor om att övertalighet trots krisavtalet kommer att uppstå under 2013.

Själv kan jag bara beklaga att facken inte kunde komma överens med arbetsgivaren i det här svåra fallet. Green Cargo måste nu spara 100 miljoner kronor på andra saker. Framförallt kommer det att handla om uppsägningar. Företags styrelse sammanträder den 19 december. Då kommer besked hur många anställda som måste lämna sina jobb.

4 thoughts on “Inget krisavtal på Green Cargo

  1. Väldigt tråkigt när kollegor som just börjat eller bytt över drabbas.

    Tyvärr tror jag principen är rätt, det behövs långsiktiga åtgärder. Den som gått ner i tid och blir uppsagda sen drabbas mycket hårt.

    Det är dags att fundera över det här med pensionärerna.

    Fastän de har full tjänstepension jobbar de.
    De har med sig all sin gamla anställningstid så vid uppsägningar blir dessa kvar och de nya får gå.

    Skamligt. De unga behöver jobben bättre.

  2. Jag tycker faktiskt att facken ibland måste ”lägga” sig. Jag tror att GC´s förslag hade räddat jobb men nej, vi är facket och vi har rättigheter! Vad hände med skyldigheterna då?

    • När jag pratar med kollegor på GC så tycker de flesta att detta krisavtal var en bra idé. Många kan tänka sej att gå ned i arbetstid under en begränsad period. Ändå blev det inte nåt av avtalet.

      • Suck säger jag bara. Jag hade också gått med på det om jag hade fått behålla mitt jobb när GC sa upp mig 2008 🙂

Kommentera

