Schabbel bakom tågsatsning?

Politikerna i Blekinge har plötsligt insett att det finns pengar att satsa på Pågatågstrafik till Karlshamn. Blekingetrafiken och Landstinget, som ska betala kalaset, ”omprioriterar” som det heter. Bland de saker som skjuts på framtiden återfinns en planerad serveringsvagn på Öresundstågen. Det är naturligtvis trevligt att Blekinge satsar på Pågatågstrafik. Men det känns lite märkligt att detta kommer just nu, när ekonomin i Landstinget är sämre än någonsin. Tidigare, när finanserna varit bättre, har Blekingetrafiken ställt sej tveksam till Pågatåg från Karlshamn. Nu plötsligt ska det satsas.

Jag misstänker att det finns ett samband med den misslyckade upphandlingen av Emmabodatrafiken. Den banan totalupprustas för en miljard och står klar i juni. Trafiken kommer dock inte igång förrän tidigast i december. Kanske måste trafikstarten skjutas upp ytterligare. Blekingetrafiken och andra inblandade länstrafikbolag har nämligen ännu inte lyckats övertala någon operatör att köra tågen. Att banan står oanvänd i ett halvår är en skandal i sej. Skulle trafikstarten skjutas upp ytterligare så vet jag inte vilket ord man ska använda. Detta måste förstås undvikas till varje pris. Blekingetrafiken och Landstinget måste skjuta till så mycket pengar som krävs. Trots att det egentligen inte finns några.

Den politiska situationen i Blekinge är dock aningen problematisk. Inget län i landet plågas, så vitt jag vet, av så stora interna motsättningar som Blekinge. Det är öst mot väst. Redan när beslutet om upprustning av Emmabodabanan kom, slog många politiker i västra länsdelen fast att man inte tänkte vara med och finansiera den nya trafiken. Nu tvingades man ändå göra det, via Landstinget. Samma Landsting som stängt akutmottagningen på Karlshamns lasarett – som betjänar just västra Blekinge – under kvälls- och nattetid. Av besparingsskäl.

Nu krävs ännu mer pengar från Landstinget, för att få igång trafiken på den nyupprustade Emmabodabanan. Banan är en angelägenhet för Karlskrona men inte för någon annan av Blekingekommunerna. För att få igenom detta, måste politikerna visa att de satsar även i den västra länsdelen. Schabblandet med upphandlingen av Emmabodatrafiken kan således ha hjälp till att få igång Pågatågstrafiken till Karlshamn. Varifrån Landstinget ska ta sina pengar begriper jag dock inte. Nästa steg är väl att bomma igen sjukhuset i västra Blekinge helt och hållet.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s