BJ köper Ma 403

De flesta av Green Cargos Ma-lok har nu gjort sitt. Eventuellt kommer något enstaka fliståg att dras av Ma under december, men säkert är det inte. Vid nyår är det under alla omständigheter slut med Ma-loksanvändningen hos Green Cargo. Rush Rail tar då över de så kallade trätågen och GC får lok över.

Spekulanterna står nu på kö för att komma över dessa Ma-lok. Uppgifter till den här bloggen gör gällande att vissa affärer redan är uppgjorda och flera är på gång. Ma 403 ska till exempel vara köpt av BJs i Göteborg och kommer snart att levereras. 828 finns redan i Kalmar och 966 hos järnvägsmuseet i Gävle. Netrail har enligt en källa varit i Eskilstuna och tittat på både lok och reservsdelsförråd. Företrädare för Netrail bekräftar i ett mejl till bloggen att man är intresserade av ett eller möjligen två lok. Företaget har för tillfället ett av sina lok – Ma 825 – ståendes på tågskadecentret i Tillberga efter olyckan i Hestra. Det är oklart om det är lönt att laga loket. Den frågan avgörs av försäkringsbolag.

GBBJ i Grängesberg är intresserat av Ma 401 och 405. Även Indranord har hört av sej till Green Cargo för eventuella affärer. Ett obekräftat rykte säger att också Trafikverket vill ha ett Ma-lok. Men detta är som sagt bara ett rykte, som jag ännu inte fått bekräftat. Tidigare har Malmbanans Vänner och Sörmlands Veteranjärnväg i Oxelösund varit spekulanter på Ma, men hur det är med den saken just nu vet jag inte.

Prislappen på loken beror naturligtvis på vem som köper. Priset för museiföreningarna blir ett, men ett helt annat för de kommersiella aktörerna. Av förståeliga skäl. Green Cargos ekonomi är som bekant inte den bästa för stunden, så jag antar att denna typ av försäljning prioriteras före den till museiföreningarna. De museer som köper Ma måste dessutom garantera att loken inte kommer att användas i kommersiell drift.

Underhållsfrågan blir en annan knut att lösa. Köper Netrail reservdelsförrådet så lutar det mesta åt att man tar över även det framtida underhållet av Ma-loken.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s