Rejäla grejer

rdI skuggan av dagens stora snökaos så pågår det just nu en omfattande utbildningsdrive inom Green Cargo. Samtliga lokförare måste utbildas på de moderniserade Rc-loken, som fått typbeteckningen Rd. Anledningen är att Rc- och Rd-loken i fortsättningen kommer att ingå i samma stora omlopp. Även Den Vimsige och jag omfattas naturligtvis av detta. Idag påbörjade vi Rd-kursen i Nässjö.

Förmiddagen ägnades åt teoriutbildning och eftermiddagen åt mer praktiska övningar ombord på ett Rd-lok som stod insnöat utanför lokstallet i Nässjö. Vi pulsade omkring i snön runt loket och kontrollerade diverse kranar och luckor. Den Vimsige och instruktionsföraren tittade nostalgiskt på de gamla loken som också stod parkerade vid stallet och minns tillbaka till tiden på Sävenäs. Själv frös jag mest. Tack och lov verkar värmesystemet i Rd-loken vara byggt av rejäla och fungerande grejer. Inte som den obegripliga konstruktionen i Traxxloken. Det var varmt och skönt när vi klättrade upp i hytten. Trots att termometern stod på -10 där ute.

Nu är det inte bara värmesystemet som känns genomtänkt i dessa Rd-lok. Överhuvudtaget måste jag erkänna att det mesta verkar hålla en hög kvalitet. Jag har inte hört kollegorna gnälla allt för mycket över den moderniserade maskinen. Jag tror inte det ska bli några problem för varken mej eller Den Vimsige att klara den här kursen. Men osvuret är kanske bäst. Imorgon ska vi börja övningsköra loket. Det blir en vända fram och tillbaka till Göteborg med det så kallade oljetåget.

Som vanligt blev det ikväll en öl för Den Vimsige i baren. Själv nöjde jag mej med en Cola Light. Hela hotellet var fullt av gäster. Både i lobbyn, i baren och i restaurangen. Överallt stod det resväskor staplade på varandra. Folk var insnöade i Nässjö. Desperat knappade de på sina mobiler för att se hur deras försenade tåg låg till. Den Vimsige och jag konstaterade att vi i detta sällskap nog skulle ligga lite lågt med att vi arbetar som lokförare. Min trogne vän och kollega var på bra humör. Han berättade stolt att han klarat sej en hel dag utan sina glasögon. Han trodde det berodde på blåbärssoppan som han åt till frukost.

Nu är det snart dags att krypa ned mellan lakanen. När jag tittar ut genom fönstret ser jag hur hela bangården i Nässjö står tom och öde. Och apropå snökaoset: var det verkligen någon som på allvar trodde att detta havererade system skulle fungera den här gången?!

3 thoughts on “Rejäla grejer

  1. Jag har haft en del förare som klagat på det digitala antislirsystemet på Rd2:an när de klättrat upp mot Grevie. De tycket det var lättare med en Rc där de kunde sanda och gå med lagom slir för att få grepp.

    • Det jag fått lära mej om antislirsystemet är att det är GPS-baserat. Ibland tappar loket kontakten med satelliten och då kan det bli problem. Detta brukar dock ske i framförallt tunnlar och liknande.

      • Den går ju efter det vanliga axel 1+4 och GPS med slirningen. och den tappar kontakten allt för ofta, kan räcka med en liten gångbro så tror den att den slirar :/ trångt i hytt och maskinrum är det också. annars åker man jäkligt bekvämt i dem 🙂

Kommentera

