Fem timmar skräck

Igår hade vi tur med vädret och väglaget, jag och Den Vimsige. Idag hade vi inte det. Verkligen inte. Efter några timmars hårdkörning med den nye chefen i Hallsberg, bjöd han på lunch på en exklusiv restaurang. Jag åt fläsk, Den Vimsige valde fisk. Jag förstår varför. Det är dock en annan historia. Framåt eftermiddagen var det dags att sätta sej i bilen och köra de 22 milen till Nässjö. Det blev rena mardrömsresan. Det tog oss fem timmar att komma fram till det småländska höglandet. Jag har aldrig i hela mitt liv varit med om halare vägar än de mellan Hallsberg och Nässjö. Vi rullade fram i 40, kanske 50 kilometer i timmen. Bilen slirade och drog åt alla håll. Överallt låg bilar i diket. Långt ut på en åker stod en långtradare. Bärgningsbilar och brandbilar gick i skytteltrafik. Det var en skräckupplevelse.

Från Gränna och ned var det så halt på vägen att jag tvingades köra med två hjul i vägrenen. Där låg det snö, så där fick däcken lite grepp. Hela situationen blev inte bättre av att Den Vimsige ägnade fyra timmar och 50 minuter av resan åt att idiotförklara föraren av fordonet han åkte i. Han kunde inte begripa hur man är funtad om man kör omkring med dubbfria vinterdäck en dag som denna? För en gång skull kanske frågan var befogad. Nästa gång jag ska byta vinterdäck så får det bli med dubb, trots allt. Problemet är bara det att vinterväglaget där hemma till 99 procent alltid består av snömodd.

Nu har vi äntligen checkat in på hotell Högland. Nu väntar några dagars utbildning på Rd-lok. På fredag bär det iväg hemåt igen. Det blir 20 nya mil i bilen. Jag hoppas verkligen att jag slipper uppleva ytterligare en dag som denna. Blir inte väglaget bättre så vete katten om vi inte tar tåget hem istället. Då får bilen stå kvar tills på måndag.

5 thoughts on “Fem timmar skräck

  1. Fy för katten det var en olustig resa. Tur jag inte andades dubbdäck i mitt tidigare inlägg. Jag åkte Vätterleden i en flyttbuss på sjuttiotalet med likadana halkproblem. Skönt det gick bra.
    Du kan väl ta bort det långa tidigare inlägget – det var bara avsett för Dig.

  2. Tillåt mig förklara den Norrländska modellen:

    Mitt i högsommaren köper man en helt ny omgång dubbdäck till lågt pris fastän man resan har en omgång som bara gått en vinter.

    Denna begagnade omgång annonserar man sen ut precis när det blir lagtvång på vinterdäck eller om man har lite is i magen när första snön kommer.

    Eftersom de då är nästan i nyskick med alla dubb kvar och alla har panik får man lika mycket betalt som när man köpte den nya, ibland mer.

    Nästa sommar likadant, alltid pinfärska vinterdäck utan att det kostar något 🙂

    (Samma fast förskjutet gäller för sommardäcken som är billiga snart)

Kommentera

