Rush Rail vill ha Di8

DSC00671När Rush Rail tar över trätågen vid årsskiftet ökar behovet av diesellok. Därför planerar företaget nu att köpa eller hyra två Di8or av Cargonet. Representanter för Rush Rail kommer att göra ett besök i Norge för att studera loken närmare. Bland annat kommer man att följa med Cargonet i körningen till Gardermoen utanför Oslo, dit det går tunga tåg med flygbränsle.

De två Di8-loken är tänkta att användas i Rush Rails containertrafik, till bland annat Norrköping. Idag dras dessa tåg av T66or. Av dessa fem dieslar kommer de flesta att behövas i det så kallade trätågsupplägget som drar igång vid årsskiftet. Ett eller möjligen två lok räknar Rush Rail med att kunna hyra ut, till exempelvis Infranord.

Jag har själv kört Di8 vid några tillfällen. Det är ett bra linjelok, men lite bökigt att växla med. Man sitter på höger sida och kör, vilket ställer till en del bekymmer i Sverige där framförallt dvärgsignaler kan vara svåra att upptäcka. Rush Rail har tänkt använda loken i både tågdragning och i växling. Vid radiolokskörning bortfaller naturligtvis siktproblemet från förarhytten.

Blir det ingen affär med Cargonet finns en plan B hos Rush Rail: nämligen att införskaffa TMZ-lok från Baneservice.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s