Kvaliteten då?

Antalet olyckor och incidenter har ökat radikalt den senaste tiden i samband med olika arbeten vid de svenska järnvägarna. Senast häromdagen krockade ett godståg med en grävmaskin som befann sig i spåret. Nu har Haverikommissionen beslutat att utreda saken vidare och undersöka om det ligger ett systemfel bakom olyckorna. Detta var verkligen på tiden. Jag har länge undrat varför ingen i ledande ställning tycks bry sej om kvaliteten i de banjobb som utförs. Trafikverkets generaldirektör och infrastrukturministern skryter om hur mycket mer underhåll av järnvägen de får för pengarna idag jämfört med förr. Ja, mycket och billigt blir det. Mängden jobb har ökat markant. Men blir det bra? Själv har jag länge tyckt att det börjat bli lite väl många felmonterade kontaktledningar och ihjälkörda snöskottare.

Jag vill inte föregripa Haverikommissionens utredning. Men jag har förstås min egen teori till varför alla dessa olyckor inträffar. Det handlar om slimmade organisationer hos entreprenörerna, dålig utbildning i järnvägens säkerhetssystem och till viss del också begränsad kompetens. Kort sagt, det handlar om pengar. Ska du vinna ett anbud i dagens avreglerade järnvägssystem så gäller det att hålla igen på utgifterna.

En majoritet av riksdagsledamöterna ville tidigare i år organisera om järnvägsunderhållet och återföra en stor del till Trafikverket. Förslaget stoppades av regeringen. Att Haverikommissionen nu väljer att göra den här utredningen tycker jag är en ganska ordentlig smäll på fingrarna för många av de svenska politikerna. Oavsett partifärg.

Nu konstaterar jag, precis som en kollega på annat ställe på detta nät, att det är smått komiskt att just Haverikommissionen genomför granskningen av järnvägssystemet. Haveri är nämligen precis det ord jag söker i sammanhanget.

4 thoughts on “Kvaliteten då?

  1. En sådan sak som jag undrat en del över är klottersaneringen i Helsingborg. Allt längs linjen där saneras i det närmaste dagen efter. Hur är det möjligt och vem ansvarar för sanerarnas säkerhet och utbildning? Eftersom det bara rör sig om Helsingborg antar jag att det är Helsingborgs kommun som står för kostnaderna. Vet ens trafikverket om att Helsingborgs kommun har gubbar ute i spåren?

    • Görs arbetet med så kallad tågvarnare behöver vi på trafikledningen inte ha en aning om att det finns folk i eller nära spåret. Och det är helt enligt reglerna. I de fallen kan man dock inte använda större maskiner som var fallet i Hestra.

      • Höll på att köra över två gossar i Almedal häromkvällen. Den ena var kanske en tågvarnare. Men precis som sin kompis låg han i en växel och jobbade – med ryggen mot tåget. Jag anmälde incidenten till tkl. Hon bara suckade. Arbetet var avslutat för en halvtimme sedan…

  2. Infrastrukturministern säger att ”det får i så fall utredningen uvisa. Alltid bättre att ta reda på och i så fall utreda än tro eller misstänka”

Kommentera

