Nästa strid kan stå om lönerna

Arbetsmiljöverket överväger att införa ett nästan ett år långt förbud mot ensamarbete på Öresundstågen. Beslut i ärendet väntas i nästa vecka. Den här bloggen har tagit del av skriftväxlingen mellan Arbetsmiljöverket och Veolia. Dessutom har skyddsombuden på det franska företaget inkommit med ett eget yttrande. Anledningen till att man författat en egen skrivning är att man anser att de uppgifter som Veolia lämnat har stora brister och i vissa fall är direkt felaktiga. Bland annat konstaterar skyddsombuden att Veolia helt saknar rutiner för ett systematiskt arbetsmiljöarbete.

Efter att ha läst igenom de olika skrivelserna kan jag inte för mitt liv förstå hur Veolia ska kunna slingra sej undan detta förbud, som kommer att gälla allt ensamarbete under kvälls- och nattetid 20-06 till och med 1 oktober 2013.

I Arbetsmiljöverkets materiel noterar jag också att den så omskrivna installationen av övervakningskameror i tågen inte kommer att vara slutförd förrän under sommaren 2013. Även länstrafikbolagen, som formellt sett inte har något arbetsmiljöansvar, får kritik. Verket förutsätter att Skånetrafiken, som den största ägaren i Öresundståg AB, tar en aktiv del i arbetet med att förbättra personalens situation ombord på tågen.

Veolia har redan börjat säga upp tågvärdar, som ett led i en kraftig besparingskampanj. Tågvärdarna lär inte få sina jobb tillbaka, även om Arbetsmiljöverket beslutar om ett förbud. Det tåget har liksom gått, som man säger. Så vad kommer då att hända? Ja, varken Veolia eller Skånetrafiken kommer att ändra uppfattning. Även om det kanske vore det bästa, så skulle det aldrig fungera. Det har gått för mycket prestige i frågan. Istället är jag ganska säker på att Veolia kommer att ändra i tågvärdarnas arbetsuppgifter och plocka bort de riskfyllda momenten. Väktare kommer att sköta biljettviseringar, skriva ut kontrollavgifter och avvisa bångstyriga resenärer.

Fråga nummer två blir då vad som händer med tågvärdarnas relativt höga löner och goda förmåner? Om en så väsentlig del av arbetsuppgifterna försvinner så kommer det nog inte att bli roligt i nästa löneförhandling, är jag rädd. Veolia kommer garanterat att gå lika hårt fram då som man gjort när det gäller de nyligen genomförda besparingsåtgärderna. Kriget har nog bara börjat.

Annonser

4 thoughts on “Nästa strid kan stå om lönerna

  1. Kan inte tågvärdarna gå på strejk för att sätta press på Veolia?
    Hela den här soppan verkar totalt vansinnig, kan inte vara kul att vara ensam tågvärd på den där sträckan.

    • Så länge det finns ett kollektivavtal råder fredsplikt, så vitt jag vet. Men vissa tågvärdar har ändå uppmanat till just det du skriver, nämligeh strejk. Facket har dock å det bestämdaste avrått från ett sådant agerande.

  2. I ärlighetens namn så är det egentligen bara grundlönen kvar, nästan alla förmåner har försvunnit helt eller kraftigt reducerats.

    Det fåtal som hade överdagar med sig till DSB har dock kvar dessa även nu, det har uppenbarligen varit en prioriterad fråga för facken i förhandlingarna.

  3. Ping: Skyddsombudens dubbelspel | I huvudet på en lokförare

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s