Cargonet drar ned igen

Förra året, vid tidtabellsskiftet i december, lade norska Cargonet ned all sin inrikestrafik i Sverige. Nu krymper trafiken i Sverige ytterligare. Norrmännen har beslutat avveckla tågen på sträckan Oslo-Trelleborg. Neddragningen kommer att bli verklighet redan om en dryg månad. Bristande lönsamhet är anledningen. Cargonet har tidigare uppgett att förutsättningarna för tågtrafik i Sverige är för dåliga. Som lokförare kan jag bara beklaga Cargonets beslut. Jag har kört många av deras tåg de senaste åren, och det har alltid varit ordning och reda på grejerna. Personalen på huvudkontoret i Oslo är vänliga och hjälpsamma. Jag har aldrig stött på några sura miner, varken när jag haft problem med loket, vagnarna, vädret eller kokplattan.

I själva sakfrågan förstår jag Cargonet. Går det att tjäna pengar på att köra tåg i Sverige? Transportpolitiken i det här landet har havererat, om ni frågar mej. Att det norska bolaget drog sej tillbaka från Sverige förra året berodde inte bara på höjda banavgifter och förlorade terminalupphandlingar. Det berodde på den dåliga tillförlitligheten på spåren. Förseningarna blev helt enkelt för många och för kraftiga. Nu görs en mångmiljardsatsning på underhållet av de svenska spåren. Men resultatet lär vi inte se förrän om många år. Det är för sent för Cargonet. Och kanske för många andra aktörer?

Helt utan El 16-lok lär vi dock inte bli i Sverige. Cargonet fortsätter sin trafik till bland annat Älmhult och genom Sverige med de så kallade ARE-tågen.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s