Cirkus Vintertid

Första gången klockan blev 02.17 hände inget. Jag avgick som planerat med tåg 3009 mot Kungsbacka. Det var när jag knappt en timme senare kom tillbaka till Göteborg som cirkusen satte igång. Jag gjorde klart i rätt ände i de två motorvagnarna och var redo att åter ge mej iväg till Kungsbacka. Stationsuret hade nu slagit 02.17 för andra gången denna klock-tillbaka-vridnings-natt. Men signalen ville inte slå om till grönt. Så jag ringde tågklareraren. Hon förklarade att 2.17-tåget (3009 alltså) redan hade avgått. Jo, det visste jag ju, eftersom det var jag som körde det. Det tågnumret var förbrukat. Jag förklarade att jag nu skulle köra tåg 3013. ”Jaha, men det avgår ju inte förrän om en timme, vid 3.17,” muttrade tågklareraren.

En lång diskussion vidtog. Jag förklarade att vi fått information om att Västtrafik inte ändrar sin klocka förrän vid fyra. Den lilla saken hade inte nått fram till Trafikverket. Inte till tågklareraren i alla fall. Så där stod vi nu, med ett tåg fullt med fyllehundar, Hallowenfirare och nattjobbare. Jag släpptes iväg, på nåder, som tåg 3013. Men detta var bara ett sätt att skjuta problemen framför oss.

När jag för andra gången denna natt kom tillbaka till Göteborg var klockan 4.12, enligt Västtrafik. Men inte enligt de uppskattningsvis 60 huttrande resenärerna som stod och väntade på perrongen. Och inte enligt Trafikverket heller. De hade gjort som de flesta andra, vridit klockan tillbaka när den blev 03. I deras värld var alltså klockan inte 4.12, utan 3.12. Och 3.17 avgår som bekant sista pendeltåget till Kungsbacka. Det var till och med skyltat så på spår 15.

När jag rullar in med tåget från Kungsbacka väller folk på de två vagnarna, i tron att tåget kommer att vända tillbaka mot norra Halland. Nu vidtar en allt annat än rolig halvtimme för mej och tågvärdarna. Hur förklarar man att 3.17-tåget avgick för en timme sedan? Hur säger man på ett fint sätt att det bara är att börja promenera hemåt eller ringa efter en taxi? Hur får man folk att förstå att det faktiskt inte går att köra samma tåg två gånger? Det blev förstås kaos. En del vägrade lämna tåget. Andra skrek och slog omkring sej. För en gång skulle måste jag erkänna att jag kände en viss förståelse.

Västtrafik hade informerat på sin hemsida om hur trafiken den här natten skulle komma att se ut. Men naturligtvis är det inte alla som besöker denna sida varje gång de ska ut och åka tåg. Det var som uppgjort för problem. Nästa år föreslår jag att Västtrafik ber SJ att köra ett extratåg. Sånt måste dock administreras i god tid. Det pappersarbetet är inget som låter sej göras mitt i natten.

12 thoughts on “Cirkus Vintertid

  1. Ping: Cirkus Vintertid | I huvudet på en lokförare | Tågpendlarns journal | Scoop.it

  2. Nämen vilken Chans för tågvärdar och förare att spela hjältar. Kan en servera kaffe till utsatt resenärer och komma i tidningen så kunde ni också varit (busiga) och begärt en spärrfärd.
    Reklamen för västrafik hade säkert varit värd utgiften…
    Bara att ringa till chefen mitt i natten….

  3. Känner igen den här cirkusbeskrivningen, var ungefär lika förvirrat när jag för fem år sedan var ny som lokförare och skulle köra nattpendel mellan Göteborg och Alingsås just denna tidsomställningshelg.

    Då var upplägget att vi skulle sitta några timmar i A efter att nattens sista pendel från G ankommit, för att sedan köra första morgontåget ned igen. Det var lagom kul att få en timme ”bonus” mitt i natten på spår 0…

    Man kan tycka att Västtrafik efter alla år borde ha lärt sig hur resenärerna förväntar sig att det ska fungera och arrangera extratåg denna speciella helg.

  4. Ping: Ännu en förlorad timme | I huvudet på en lokförare

  5. Ping: Varning för kaos i natt | I huvudet på en lokförare

Kommentera

