En kriminell familjemedlem

Som jag har tjatat. Men är det någon som har lyssnat? Nej. Jag har misslyckats kapitalt. Jag är en värdelös människa. Oduglig. Kass. Nu ser jag resultatet av mitt fiasko. En av familjens medlemmar har gått ned sej i det kriminella träsket. Hur kunde jag låta det ske? Vad har jag gjort för fel? Häromdagen ställdes allt på sin spets. Hon var nära att få sätta livet till. Hon klarade livhanken, men kommer ändå att få betala ett högt pris: nu blir det ett liv bakom murar, staket och galler.

Det är alltså Alice vi talar om. Denna underbara lilla clown, som ena dagen kan förvandla husse och matte till nervvrak, för att nästa fullständigt charma ihjäl allt och alla i sin omgivning. Idag har varit en sån dag. Alice har briljerat med diverse konster. Suttit fint. Gjort high-five på kommando. Kommit som en raket på inkallning. Hämtat ivägkastade pinnar i havet. Ja, det är paradgrenen. Legat i soffan och myst. Väckt husse på det mest älskvärda sätt. Hon har gjort allt rätt.

För några dagar sedan var det precis tvärtom. Då var hon till salu. Och billigt hade det blivit. Alice rymde. Och inte vart som helst. Utan rakt upp på järnvägsspåret som går förbi där hemma. Det är samma spår där bästa kompisen Atlas fick sätta livet till för några månader sedan. Det spelade ingen roll hur mycket husse och matte ropade. Vi var som luft. Ingenting. Noll. Nada. Zero. Alice skulle hem till Ebbe, grannhunden. Det hade hon bestämt. Punkt slut. Och hon tog den närmaste vägen. Längs spåren. Mellan skenorna. Det blev en otäck kamp mot klockan. När kommer tåget? Tack och lov hann Alice fram innan Öresundståget svischade förbi i 110 knyck.

Jag hoppas Alices två ”bröder” har bättre förstånd. Jag tror att de har tagit mina förmaningar på större allvar än den där svarta flatten. Jag hoppas naturligtvis att jag slipper se henne i spåret flera gånger. Det gör Alices matte också. Hon har ägnat hela dagen åt att stängsla in den sida av tomten som vätter mot järnvägen. Stenmurarna och gallerna är kompletterade med rejäla armeringsjärn och staket. Nu är det slut på friheten för en viss spårspringare.

5 thoughts on “En kriminell familjemedlem

  1. Nejdå, jag har inte missat din kommentar. Har bara inte hunnit kommentera den! Visst ser det intressant ut med Grängesbergsgruvorna. Om man får drömma lite kanske TGOJ uppstår igen..?

Kommentera

