Jag kände igen stilen

Avgångstiden var inne. Men signalen lyste fortfarande ilsket röd. Jag tittade i backspegeln. Perrongen var tom och öde, så när som på en person som kämpade sej fram, mödosamt och tungt, med väskor och kassar. Det var nåt bekant över det hela. Jag kände igen stilen. Hållningen, kroppsspråket och sättet att bära alla dessa grejer. Det måste vara en lokförare. Jag tittade igen och försökte se om det var en uniform mannen hade på sej. Det gick ännu inte att urskilja. Avståndet var för stort. Jag slängde en blick på signalen. Just då slog den om. Reflexmässigt tog jag mikrofonen i handen och tittade i backspegeln. I samma ögonblick som signalen slog om hade mannen fått fart under fötterna. Med raska steg närmade han sej förarhytten. Jodå, jag visste väl det. En lokförare. Han klev rakt in utan att knacka. ”Förbannade jävla taxibolag,” muttrade han. Det var kollegans sätt att fråga om det var okej att åka med. Han var stockholmare. Skönt. Äntligen en vettig människa. Han skulle inte så långt. Vid Sävenäs klev kollegan av. Han skulle köra posttåget och var inte riktigt nöjd med tingens ordning när det gäller taxirutinerna.

Jag vände med mitt pendeltåg i Alingsås. Jag blev några minuter försenad därifrån. X2000 från Stockholm fick gå före. En självklar prioritering, om ni frågar mej. Så var det inte för ett halvår sedan. När jag närmade mej baksidan mötte jag kollegan med posttåget. Jag blinkade två gånger med ljuset, min forne fripassagerare tände i hytten och vinkade. Tillbaka på hotellet upptäckte jag att internetuppkopplingen inte fungerade. Fick bli att ansluta via mobiltelefonen istället. Samtidigt som jag publicerar dessa rader, tar min kollega nattens första kopp kaffe. Han har några timmars slit framför sej. En okänd vardagshjälte, som så många andra lokförare. Imorgon är det honom statsministern och kungen kan tacka för sina brev och paket.

6 thoughts on “Jag kände igen stilen

Kommentera

