Oväntad semester

I fredags kväll skyndade jag mej för att hinna med Öresundståget till Halmstad. Det berättade jag om i bloggen häromdagen. Men jag avslöjade aldrig varför. Det fanns så mycket annat att skriva om just då. Men idag kan jag berätta varför jag hade så bråttom att hinna med detta tåg. Jag fick nämligen semester i helgen. Helt oväntat faktiskt. Personalfördelaren frågade om jag ville vara ledig, eftersom hon hade folk över både lördag och söndag. Tja, varför inte? Har ju ganska mycket sparad semester, så det var bara att slå till.

I Halmstad stod bilen parkerad. Knappt 15 mil och två timmar senare klev jag innanför dörren och möttes av två överlyckliga tjejer. Alice blev som vanligt alldeles till sej och var tvungen att hämta en leksak att bära omkring på. Svansen gick som en propeller, trots att hon vet att hon inte får ligga i sängen när husse är hemma. Det blir liksom lite väl trångt. Husse och mattes lilla kicka är inte så liten längre.

Det var skönt med några extra fridagar. Det är mycket som varit jobbigt och påfrestande den senaste tiden. Nu hann jag med två sovmorgnar, en lång skogspromenad med sökövningar med Alice och ett besök i gamla hederliga Jössarinken. Dessutom blev det två timmars innebandy i går kväll. Det var kanske inte så lyckat, trots allt. Foten värker nåt fruktansvärt. Kära hustrun har lindat den. Får se om det hjälper.

Idag påbörjas tjänstgöringen i Göteborg vid elva-draget. Jag åker fram och tillbaka till Alingsås några gånger. Natten kommer att tillbringas på hotell i just Alingsås. Ikväll blir det ett besök på stamstället. Tre små thairätter…smaskens! Potatisknölen dyker nog också upp. Han börjar sitt nya jobb på SJ idag och har säkert en del att berätta.

Kommentera

