Äntligen en elefantröv!

Så kom den då äntligen – den stora X31-dagen. Som jag sett fram emot detta. Vem kunde ana det för ett och halvt år sedan? Då hade jag nyss slutat på DSB och var duktigt trött på dessa elefantrövar. Men nu har jag inte kört något annat än X11 det senaste halvåret, så en dag i ett Öresundståg var precis vad jag behövde. Det blev en sväng till Vänersborg. Hit körde jag ofta i vintras och i våras. Men när SJ tog över Västtågstrafiken i maj minskade Öresundstågsanvändningen. Istället blev det Reginamotorvagnar i allt fler avgångar. Till glädje för de flesta, inte minst resenärerna. Jag är nog den enda personen i hela västra Götaland som tyckte det var synd. Men jag har full förståelse till förändringen.

Igår var det dock dags igen. Jag hämtade X31 4403 på spår 45. Den skulle avgå 15.32 i tåg 3242. Jag trodde att jag skulle klargöra vagnen, men det behövdes inte. Den hade rullat en sväng på Vänersborg på morgonen, så en kollega hade redan gjort det jobbet. Jag växlade ned X31an på centralen. Fem personer kom fram och frågade mej om det här tåget verkligen stannar i Älvängen? Jag tittade i både körplan och i tågorder. Jodå, visst stannar vi i Älvängen. Tågvärden fick också samma fråga flera gånger. Mysko.

Dubbelspåret förbi Alvhem är nu invigt. Förutom det så var det mesta sej likt. Ja, ytterligare en liten förändring upptäckte jag. Det sitter nu kortläsare vid alla dörrar i X31orna, och inte som tidigare enbart i mittenvagnen. Klockan i vagnen gick flera timmar fel, vilket en och annan resenär påtalade. Att ställa den rätt kräver verkstadsbesök. Ett så vitalt ingrepp är inget en lokförare är betrodd att göra.

I Vänersborg vände jag åter med ett tjänstetåg till Öxnered. Där skulle vagnen parkeras över helgen. I normala fall ställer man av Öresundstågen på så kallad högspänningsparkering, men när vagnarna ska stå så länge som i det här fallet så är det bäst att koppla den på tågvärme. Nu står 4403 fint parkerad på spår 41. Förhoppningsvis mår vagnen bra när kollegan kommer och ska klargöra den på måndag morgon.

Själv åkte jag pass hem från Öxnered och slutade i Göteborg vid 18.30-tiden. Det var alldeles lagom för att hinna med tåg 1111 med avgångstid 18.42. Där fick jag göra ytterligare en insats på ett Öresundståg. Ankommande tåg var försenat, så för att snabba upp vändningen så hjälpte jag min kollega att rigga upp förarhytten i andra änden. När kollegan väl lyckats tränga sej ut och fram på perrongen, så hade jag redan gjort klart åt honom. Det var bara att begära tågväg och köra iväg. Själv skulle jag med Öresundståget till Halmstad. Anledningen till den resan kanske jag berättar om i morgon.

2 thoughts on “Äntligen en elefantröv!

Kommentera

