Inte idag heller

Igår berättade jag om de X31or som Västtrafik förfogar över. Idag skulle jag ha kört en av dessa vagnar till Stenungsund. Jag såg fram emot en trevlig färd norrut på Bohusbanan. Solen sken och för en gång skull kändes den här hösten riktigt skön. Jag har inte kört X31 sedan SJ tog över pendel- och regionaltågstrafiken i Västsverige. Äntligen var det dags igen. Trodde jag.

Samtidigt som jag gick omkring på bangården och letade efter rätt vagn att klargöra, så ringde telefonen. Mitt tåg var inställt. Jag fick jour istället. I normala fall ett uppköp, men för mej blev det en liten besvikelse. Efter att ha tröskat omkring i en X11 i ett halvår så tyckte jag att det skulle bli skönt med lite variation.

Nu ser jag i mitt schema att jag ligger utlagd på X31-körning även på fredag. Då blir det en liten tripp till Vänersborg. Om nu allt går som planerat, alltså. Jag har varit med om detta tidigare. Vid flera andra tillfällen har jag ställt mej in på körning till Strömstad. Eller till Skee, rättare sagt. Tågen vänder ju där numera. I samtliga dessa avgångar har X31an bytts ut mot en Reginamotorvagn. Och den har jag som bekant ingen typutbildning på. Nu håller jag tummarna för att det faktiskt blir Öresundståg till Vänersborg på fredag.

4 thoughts on “Inte idag heller

  1. Angående det här lokförarkörkortet som ska kolla. Vad är det egentligen som ändras? Jag är föräldraledig, jag har noll koll på vad som händer på jobbet men att de vill att jag skriver på ett papper för att söka om ett kort vet jag.

    • Ja du, det bästa är nog att kolla med din arbetsgivare vad som gäller i detalj. Lite information finns också på Transportstyrelens sida. Du får googla lite. Jag har skrivit en del om det här körkortet i bloggen, om det kan vara till nån hjälp. Sök på ”körkort”.

    • Fick höra idag från andra på lokförarutbildningen att om man är anställd på ett företag, så går företaget i god för att man kan det som ska kunnas. Sedan kan det vara så att man måste skicka in lite papper till transportstyrelsen.
      Men håller med om att du ska kolla med din arbetsgivare om vad som gäller..

Kommentera

