Shorts är en säkerhetsfråga

När jag körde pågatåg i Skåne hände det ofta att ACn i hytten inte fungerade. På sommaren kunde det bli fruktansvärt varmt. Den enda vettiga lösningen på detta problem som jag kunde finna (förutom att ställa in tåget, men det var aldrig aktuellt) var att dra ned sidofönstret för att få in lite frisk luft. Nackdelen var att det då fläktade och ven och tjöt så till den milda grad att man varken hörde ATC-pipen eller telefonsignalerna. Återstod gjorde bara att sänka hastigheten. 80 var lagom. Visst blev tåget sent, men det kom i alla fall fram. Under dessa dagar hade jag gett ett kungarike för att få bära ett par shorts. Men det var inte att tänka på. Det var SJs sommarbyxor av standardmodell 1a som gällde. De satt fastklibbade på benen.

Många andra bolag har en mer modern inställning i ”shortsfrågan”. Lite hårddraget kan man faktiskt säga att det är en säkerhetsfråga. De på kontoret som inte fattar det, kan följa med mej på jobbet en dag. I en åtta, nio timmar sådär. På TGOJ fick vi bära shorts. Och tack och lov för det. De flesta Ma-loken saknade helt AC och blev precis lika varma som X11orna som jag körde i Skåne. På Inlandsbanan har bolaget en sorts byxor där man kan knäppa av nederdelen av benen vid varm väderlek.

Kollegorna på Stockholmståg har också fått bära shorts. De har samma problem med undermålig luftkonditionering. Men snart är det slut med den friheten. Företaget vill förbjuda lokförarna att klä sej på detta sätt. Anledningen är, antar jag, att Stockholmståg tycker att det ser lite ovårdat ut med kortbyxor. Det kan jag verkligen hålla med om. En lokförare med nakna ben är ingen vacker syn. Åtminstone inte om man ser till den genomsnittlige lokföraren. Men spelar utseendet på en lokförare någon roll? Nej, naturligtvis inte. Vi har ett säkerhetsklassat jobb och minimal kundkontakt.

Kollegor som den här bloggen talat med hävdar åter att det är SL som ligger bakom beslutet. Cheferna på Stockholmståg vågar inte stöta sej med SL-direktörerna eftersom pendeltågstrafiken snart ska handlas upp igen. Hur det är med den saken har jag ingen aning om. Jag vet dock att en manlig busschaufför i Umeå som förbjöds att bära shorts i jobbet, istället klädde sej i kjol. Den kunde arbetsgivaren tydligen inte förbjuda. Ja, det måste verkligen ha varit en syn för Gudarna. Är det så kollegorna i Stockholm kommer att se ut framöver?

Annonser

5 thoughts on “Shorts är en säkerhetsfråga

  1. Kvinnliga lokförare med snygga ben kan få bära shorts!
    Om du läser Storm bloggen längre tillbaka så finns var han b la tågvärd.
    Och han klädde sig i kjol eftersom han inte fick bära shorts.
    På bilden från ett tidnings reportage ser man herr Storm i sin kjol i dörr öppningen på en C20 och två små pojkar stirrar på han.
    Men han blev snabbt uppkallad till den lokala chefen och fick skriva under ett avtal om att han ej skulle bryta avtalet om tjänstekläderna.
    Konstigt att nya tåg har så dålig luftkonditionering.
    Öppna fönster ger enormt med luftdrag i loket lösa papper flyger all världens väg!

    Jag är fd radioloksoperatör SJ+ISS Cst vxl

    • Jag tycker också det är konstigt att man inte kan få luftkonditioneringen att fungera tillfredställande i ett så begränsat utrymme som en lokförarhytt. Funkar alltid i lastbilar och på kontor osv. Angående lokförarinnor med snygga ben håller jag med dej…

      • I NSB har vi det heldigvis slik at togsett uten virksom A/C i førrerom blir tatt ut av drift på varme dager for reparasjon.

  2. Tycker absolut inte att lokförare ska få bära shorts, men det ger ju lika dåligt intryck om en lokförare kommer ned-stapplandes på perongen genomvåt, flåsandes som en hund.

    AC is the way to go.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s