En T21 i Mellansel

En och annan av bloggens läsare kanske undrar hur det står till med Den Vimsige nuförtiden? Jaså, ingen? Strunt samma, jag berättar ändå. Den Vimsige har nämligen beslutat sej för att börja ett nytt liv. Igen, är kanske bäst att tillägga. Men den här gången kanske han menar allvar, trots allt. Denna nya inställning till livet yttrar sej på många sätt. Bland annat ska det nu bli ordning och reda på torpet. Den Vimsige har för avsikt att bli Den Något Mindre Vimsige.

Häromdagen sorterade han papper. Det var kopior på polisutredningar (vad har han nu ställt till med!?), mystiska skilsmässohandlingar och gamla kvitton. Plus en massa annat. Bland annat intyg på diverse fordonsutbildningar som Den Vimsige fått under sin tid som anställd vid den svenska järnvägen. Det visade sej att han har utbildning på T21. Detta gamla hederliga diesellok som startas med tryckluft. Det märkliga i kråksången är att Den Vimsige inte har något som helst minne av denna utbildning. Än mindre kan han minnas att han någonsin kört T21.

Utbildningsintyget är dock 29 år gammalt, så det kanske förklarar saken. På samma intyg står att läsa att Den Vimsige även har behörighet att framföra T44 och V5. ”Det enda jag minns av T21 är att de hade en sån maskin i Mellansel och växlade med”. Nog för att både jag och Den Vimsige under senare tid passerat förbi Mellansel några gånger, men hur kan han veta att det gått en T21 i växlingen där? ”Ja, det såg man ju på 80-talet när man åkte förbi med tågen till Karlstad”. Okej. Det var nog Mellerud han menade.

Så gick det alltså till på den tiden. Lokförarna fick utbildning på fordon som de aldrig körde. Idag, i den uppdelade järnvägsvärlden, är fordonsutbildningar hårdvaluta. Har du en stor hög med intyg så ligger du bra till vid anställningsintervjun. Den Vimsige rabblar upp alla fordon han får köra. Han minns förra gången han skulle börja ett nytt liv. Eller om det var förrförra. Då sorterade han också papper. Intyget om Ma-loksutbildning åkte i papperskorgen. ”SJ skrotade sina Ma typ 1990, så det kunde väl ingen människa tro att man skulle hamna i ett sånt lok igen”. Men det gjorde han. På TGOJ. Där fick han ett nytt intyg utskrivet. I färg och allt. Det finns kvar i den nysorterade högen. Man vet ju aldrig när det intyget kan komma att behövas.

Annonser

2 thoughts on “En T21 i Mellansel

  1. Placering och tid för loken. Han var kanske krigsplacerad på loken – Sånt glömmer man.
    http://www.svenska-lok.se/motor.php?s=22&litra=T21&typenr=
    V3:orna minns jag väl hemifrån Gävle.
    Järnväg net
    T21:orna var placerade över hela landet och många lok gjorde tjänst bland annat i Stockholm och runt Nässjö och Kristinehamn.
    En av de sista platserna man kunde se T21-lok i drift var hos Falköping Terminal i Falköping där man använde T21 till i början av 2000-talet. Den enda operatören som använder T21-lok idag är Qvick Entreprenad i Ljungaverk.
    Sökt på Google.

  2. Det var så att för 30 år sedan när intyget skrevs så gick man en speciell grundutbildning på dieselfordon i Ängelholm eller Mjölby. I den ingick teoriutbildning på T44, T21 och V5. På hemstationen skulle man sedan avsluta med praktikutbildning på de diesellok man körde på denna. Hade man inte exempelvisT21 där så fick man inte de avslutande dagarna och var därför inte behörig på loket innan dessa fullgjorts.
    Intyget talar nog bara om att Den Vimsige gjort första teoridelen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s