”Alla tjockisar lämnar tåget”

Har nu hämtat mej hjälpligt efter gårdagens skrattanfall. En lokaltidningsreporter ”avslöjade” att tågförarna (jag antar att han menar lokförarna) på Öresundstågen i fortsättningen ska läsa av vågen och av säkerhetsskäl slänga av folk om tåget blir för tungt. Nu sätter det igång igen…hahaha, hohoho, jag orkar inte mer, hahaha…

Så, nu sitter jag upp igen. Vart var vi? Jo, just det, vågen. Nu får ni ursäkta språket, men vad är det för jävla våg karln yrar om?! Jag har kört Öresundståg i en herrans massa år och jag har aldrig hört talas om nån våg. Åtminstone ingen som lokföraren kan läsa av. Och Gudarna ska veta att jag kört överfulla tåg. Dessutom tåg med några ton is fastfrusen i vagnen. Jag kan lugna alla oroliga resenärer, länstrafikbolagschefer och lokaltidningsreportrar: tåget bromsar lika bra oavsett hur tungt det är.

En lokförare uttalade sej i artikeln och var upprörd. Denne kollega och fackrepresentant känner jag väl. Vi har jobbat ihop på SJ i sex år. Jag kan förstås inte säga att han är felciterad. Jag har ju inte hört intervjun. Men jag kan garantera att han och lokaltidningsreportern pratar om olika saker. Lokföraren talar förstås om trängseln på tågen och om vagnsbristen. Skulle det plötsligt bli hans ansvar att slänga av folk? Hur skulle det gå till rent praktiskt? ”Ja, mina damer och herrar, detta är lokföraren som talar. Tyvärr måste jag be alla tjockisar lämna tåget så att vi andra kan åka vidare”. Eller skulle han knuffa ut folk på perrongen? Hur skulle han ens kunna komma ut ur sin förarhytt om tåget blivit så fullt av människor att det blivit för tungt? Förarhyttsdörren på Öresundstågen leder som bekant rakt ut i resandeutrymmet.

Tack och lov såg jag igår kväll att hela denna bisarra historia dementerades. Det hade visst blivit ett litet missförstånd. Ja, inte så litet heller. Jag undrar när politiker, allmänhet och journalister ska lära sej att järnvägsbolagen inte kör omkring med bussar och lastbilar på spåren. Vi kör tåg. Det är inte samma sak. Det går inte att jämföra. Inte. Inte. Inte.

6 thoughts on “”Alla tjockisar lämnar tåget”

  1. Borde inte tåget till och med bromsa bättre när det väger mer? Det blir ju högre anläggningstryck mot rälen, och därmed bättre grepp. Samma princip som att malmloken IORE har byggts med extra tjock bottenplatta för att öka lokvikten, och därmed kan de dra mer.

    • Ja, teoretiskt sett kan du ha rätt. Vet dock inte i detalj hur bromsutväxlingen fungerar. Det kanske nån av bloggens läsare kan klarlägga? Bromsar tunga tåg bättre?

      • Är verkligen inte något proffs på bromsar, men jag förstår inte varför tåget skulle bromsa bättre om det är tyngre, iom att trycket från bromsklossar och bromsskivor kommer från sidan? Jämför man med tyngden kommer den uppifrån och ökar därmed trycket mot rälen, medan bromsen ökar trycket enbart mot hjulet?

        Är jag helt ute och snurrar?

    • Grundprincipen är att vikten spelar ingen roll, under förutsättningen att bromsen anpassas efter vikten. Friktionskoefficienten är nämligen konstant, det är grundläggande fysik. I verkligheten stämmer det inte riktigt, men tillräckligt nära för att det inte ska märkas. Hur bra bromsen anpassas efter vikten har jag ingen aning om, men om bromssträckan ändras så beror det huvudsakligen på det.

      Att tynga ner IORE ändrar förhållandet mellan vagnvikten och lokvikten, så det är något helt annat.

  2. Johan har rätt men av en lite annan anledning än han tror. Jan har rätt om lok.

    Adhesionen ökar, man kan lägga större bromskraft på hjulet innan det släpper från rälsen.

Kommentera

