En grind i Borås

Tågklarerarna i Borås har tio meter till parkeringen där de ställer sina tjänstebilar. Det tar dem 20 minuter att gå dit. Trafikverket har nämligen bestämt att ta bort en grind som tvingar tågklarerarna att promenera en rejäl omväg. Nu är det inte bara Trafikverkets egen personal som drabbas. SJs personal som är placerad i Borås har fått 24 minuter om dagen i förlängda gångtider. Per person och tur. Det innebär en ökad kostnad som motsvarar ytterligare en anställd. Men inte nog med det. SJ har dessutom tvingats hyra en lokal, i stationshuset, som rastställe. Tågklarerarna har också fått längre turer och mer arbetstid. Även andra personalkategorier drabbas. Totalt kommer denna avveckling av grinden att kosta miljonbelopp, sett per år.

Så varför stängs då denna grind? Det verkar ju vara ett idiotiskt beslut. Vi kan ta det från början. När DSB etablerade sej i Borås och skaffade nya lokaler skrevs ett avtal med Trafikverket att lokförarna och tågvärdarna fick använda den nu aktuella grinden. När DSB backade ur Västtågstrafiken fanns inte längre något avtal. Och därmed inte längre något behov, enligt en av Trafikverkets chefer. Ungefär som om tågtrafiken hade upphört. Att samma personal fortfarande körde samma tåg och huserade i samma lokaler hörde liksom inte till saken. Grinden skulle bommas igen. Det bestämde chefen utan något som helst MBL-ande. Tågklarerarna och SJ gick naturligtvis i taket och protesterade kraftfullt. Men i det skedet hade det gått prestige i hela frågan. Beslutet kunde inte omprövas.

Nu anges även säkerhetsskäl som anledning att svetsa igen grinden. ”Vi måste komma till rätta med allt spårspring” motiverar chefen. Ja, det resonemanget kan man ju köpa. Om det nu var fulla ungdomar och A-lagare som sprang kors och tvärs över spåren och genom grinden. Men nu hör det till saken att för att kunna öppna grinden krävs en säkerhetsklassad nyckel som bara kan kvitteras ut av behörig personal.

Några olyckor eller incidenter har aldrig ens varit nära att inträffa vid de spår som personalen måste korsa för att komma fram till grinden. Hastigheten på platsen är bara 40 kilometer i timmen och sikten god. På andra håll på bangården är staketet fullt av hål, där allmänheten kryper ut och in. Dessa hål finns det tyvärr ingen möjlighet att åtgärda. Pengarna kan ju inte räcka till allt. Att stänga den nu aktuella grinden förefaller dock ha varit en prioriterad åtgärd.

Annonser

6 thoughts on “En grind i Borås

  1. Det är rätt ofta man styr från skrivbordet och då gärna löser saker som ser bra ut på pappret. Pengarna det kostar att ta bort grinden kunde de som du säger använts för att förstärka/laga det övriga stängslet. Hemskt sorgligt när man jobbar så.

  2. Skicka länk till denna blogpost till Aftonbladet/Expressen så kommer det säkert blir liv i luckan och ändring på Trafikverket. Power by media tycks vara det ända sättet man kan göra skillnad numera.

  3. Ofta ser man en bil stå precis utanför ställverkslokalen/tågex. Det verkar som att vissa tågklarerare kör via plattformsövergången ända fram till dörren. Det är ju också en lösning på problemet… 😛

  4. Fast saken är ju lite mer komplex än som du beskriver. Personal som är anställd eller anlitad av Trafikverket måste följa BVF 923 och personal som är anställd av järnvägsföretagen måste följa BVF 924 när det gäller vistelse i spårområdet. BVF:erna ställer bl.a. krav på att genomföra dokumenterade riskbedömningar innan spårområdet beträds och dessutom är varje vistelse i spårområdet utan A-skydd en risk för påkörning av de personer som finns inom säkerhetszonen. Det är vanligen förekommande att förarna anmäler tillbud till påkörningar av personal som befinner sig inom säkerhetszonen och som bär varselklädsel. Jag har full förståelse för att riskerna för påkörning minimeras, om man ska beträda spårområdet å tjänstens vägnar är det en sak men att ta sig till en parkering är något helt annat. Skulle vara intressant att ta del av de dokumenterade riskbedömningar som har utförts av de som har gått genom grinden…

    • Grinden har använts i decennier av behörig personal, utan att ens en incident har inträffat. Bilarna som står på parkeringen använts av tågklarerarna i tjänsten. Beslutet att stänga grinden får stora konsekvenser. I onödan. För mej är det inte svårare än så.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s