TX tar över Cooptågen

Tipset kom redan igår på förmiddagen. Källan var trovärdig. Ytterst trovärdig, till och med. Men det jag läste lät mysko på nåt sätt. Eftersom den här bloggen försöker vara någorlunda seriös och professionell vågade jag inte skriva nåt förrän jag fått nyheten bekräftad från ytterligare ett håll. I natt (ja, faktiskt!) pep det till i mobilen. Det var ett sms. ”Bekräftat”.

Green Cargo tappar de så kallade Cooptågen till TX Logistik – om redan drygt två veckor! Det var snabba bud, måste jag säga. Nästan lite skumt snabba. Coop påstås vara nöjt med Green Cargos kvalitet men inte med bolagets prislapp. Just dessa tåg är ytterst känsliga för förseningar. Nu väljer Coop en annan operatör. Det känns som ett högt spel. Dessutom släpper inte Green Cargo sina tåglägen. Dessa tänker man istället utnyttja för att köra andra tåg i.

Cooptågen går mellan Bro, norr om Stockholm, och Helsingborg. Green Cargo har kört tågen sedan 2009. Järnvägstransporterna har ersatt 18 000 lastbilar om året. Coop utsågs till Årets Klimatkomet 2009 för sitt beslut att flytta över sina varutransporter från väg till järnväg.

5 thoughts on “TX tar över Cooptågen

  1. Hej!

    Tack för en väldigt rolig, intressant och en riktigt bra blogg! Riktig roligt att följa! En liten fråga, du var möjligtvis inte i Kungsbacka med pendeln idag 18:12?

      • Ja, kör buss och var på väg upp i rast lokalen för att hämta vatten. Mycket bra sagt till ungdommarna. Dom är oftast i en större grupp med killar i samma ålder. Dom har då och då en helt horribel och fruktansvärd ”lek” som dom kallar det. Tror det är runt 14.30, brukar ha 15 minuters uppehåll då då jag och flera kollegor sett att killarna ”utmanar” varandra, vem som vågar vara kvar längst på spåret när ett tåg kommer. Det är ett tåg som liknar pendeltågen men jag tror det står ”Västtågen” på dom, som kommer i full fart från Göteborg och kör söderut och stannar inte. Det är ju fullkomligt idiotiskt, och livsfarligt, för minsta lilla felsteg så dom kanske fastnar eller ramlar tillbaka på spåret så är det ju kört. Och jag själv ser bara en ren livsfara att befinna sig på spåret, skulle aldrig göra det. Och händer det en olycka är det en helt oskyldig lokförare som jag tycker synd om, för ni kan ju liksom inte bara tvärnita å få stopp på en meter. Vi har försökt tala med dom, men dom tycker bara att det är skoj. Ett tag så höll dom på med att åka längst bak på tåget mellan Kungsbacka och Hede, ”för det är en grym upplevelse” sa en av dom till en kollega!!!! Dom har också setts utav andra utav mina kollegor när dom slänger ner diverse olika föremål på spåret, och det inbillar jag mig också kan gå illa om det ligger en cykel på spåret liksom. Vi har några gånger ringt polisen när dom vart på spåren, men dom svarar bara ”har det hänt en olycka?” Nej, men det kommer ju snart hända en säger vi! ”Vi kan inte komma om det inte har hänt något!” Så dom har liksom oftast inte tatt det på allvar. Dom flesta av gänget får inte åka med våra bussar, de gånger de får göra det är dom tvungen att välja mellan att sitta allra längst fram, eller gå, på grund av vandalism som du utfört i bussen!! Jag fattar inte att dom inte ser faran i att vara på spåret!! Men dom saknar ju helt omdöme! Innan jag skule sluta nu ikväll, så när jag rullade in på stationen, i låg hastighet och in mot mitt hållplatsläge, satt dom där på en bänk, men putte en av sina kompisar som stod upp mitt ut framför min buss så jag fick tvärnita för att undvika att köra på honom, och dom skrattade åt det så dom nästan låg dubbla! Sjukt att dom tycker det är roligt att han höll på att bli påkörd av en buss, eller när dom skrattar åt varandra då dom leker på spåret! Sjukt!! Tack återigen för en bra blogg, och du fick ytterligare ett pluspoäng i min bok efter du sa till dom idag!!

  2. Jag tog en bild på killarna med mobilkameran. Då blev de spaka och undrade vad jag skulle ha den till. Jag sa att jag inte skulle ha den till nånting, men att polisen säkert var intresserade…

Kommentera

