Boliden förlänger med GC

En nyhet som passerat obemärkt förbi är att Boliden förlängt sitt avtal med Green Cargo. Jag har varken sett några pressmeddelanden eller tidningsartiklar om detta. Bolagets kommunikationsdirektör bekräftar dock i ett mejl till den här bloggen att Boliden kommit överens med Green Cargo om en tvåårig förlängning av det avtal som omfattar transporter av nästan 600 000 ton och 35 000 vagnar om året.

Bolidentågen utgörs av fyra upplägg, där den så kallade Kopparpendeln mellan Skellefteå och Helsingborg är det största uppdraget. Dessa tåg har jag själv kört massor av gånger, på den tiden det stod TGOJ på uniformen. I Eskilstuna löste man av kollegan som kom norrifrån vid 21-tiden. Sedan hade man natten framför sej. Vid halvfyra-draget brukade man rulla in på godsbangården i Helsingborg. Det var korta tåg, men tunga. Jag vågar knappt tänka på värdet av det som fanns på vagnarna. Det måste ha handlat om åtskilliga miljoner.

Förutom Kopparpendeln kör Green Cargo också tåg för Bolidens räkning mellan Skelleftehamn och Aitik, mellan Aitik och Jordbro samt mellan Hofors/Smedjebacken och Skelleftehamn.

Jag vet att Peterson Rail låg väldigt långt framme i förhandlingarna med Boliden och räknade med att få den här körningen. Men alla vet hur det slutade. Peterson Rail gick i konkurs och något avtal med Boliden blev det således aldrig.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s