Jodå, det byggs nytt också

Trafikverket och dess föregångare Banverket har alltid varit snabba med att riva upp spår som inte används. Att de kanske kan komma att behövas i framtiden är det ingen som reflekterar över. Så var det till exempel med banan mellan Olofström och Sölvesborg. Sträckan nedlades 1984. 1988 var spårsaneringen klar. Bara fyra år senare, 1992, började politiker och företagare för första gången prata om behovet av den så kallade Sydostlänken. Det vill säga samma linje där SJs banavdelning nyss rivit upp de sista spåren.

Men i sanningens namn ska vi också konstatera att det inte bara plockas bort spår. Det byggs faktiskt en hel del nya också. Som i Dammstorp, söder om Eslöv. Här anläggs för tillfället ett flera kilometer långt sidospår. Med signaler och elektrisk drift. Spåret ansluter till Örtofta kraftvärmeverk, som ska eldas med biobränsle. Värmeverket ska stå klart 2014 och beräknas förse 50 000 hushåll i Lund, Eslöv och Lomma med fjärrvärme.

Växeln som ska ansluta sidospåret till södra stambanan i Dammstorp kommer att kopplas in vecka 13, om allt går enligt planerna.

Annonser

9 thoughts on “Jodå, det byggs nytt också

  1. Jaså är det DET dom bygger.
    Har alltid undrat vad det är för ”hemligheter” som pågår bakom bullervallen, varje gång jag kör förbi där.
    Tack för infon 🙂

  2. Det var inte dåligt!
    Jag bor visserligen i Lund, men har bara kört genom Dammstorp en enda gång det senaste året och då märkte jag inget särskilt. Innan dess var det senast på LIAn förra hösten.

    Blir det även förbigångsmöjlighet för vanliga tåg som inte ska in till värmeverket?

      • Trist. Jag funderade på det där när jag körde Trelleborg – Alvesta här om veckan, och insåg att det inte finns något förbigångsspår lämpligt för godståg utmed uppspåret mellan Malmö godsbangård och Stehag. Söderut är det Tjörnarp, Eslöv och sedan Malmö. Det skulle inte skada med fler med tanke på hur belastad sträckan Malmö – Höör är.

      • Det planeras ett förbigångsspår i Vetteryd strax s om Sösdala på uppspårssidan. Men det har blivit lite bättre nu när det går att ta hyfsat långa godståg på uppspårssidan i Eslöv också.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s