Hon blir en livräddare

En kvinnlig kollega gick idag ut på bangården i Sundsvall för att radioloksväxla med två Z70-lokomotorer. Det skulle komma att bli hennes sista arbetsdag. Loken spårade av okänd anledning ur och den 55-åriga lokföraren hamnade under loken. Hennes liv stod inte att rädda. Det var en fruktansvärd tragedi. Inte minst för kollegans familj och anhöriga. Men också för arbetskamraterna på Green Cargo. Jag vet själv hur det känns att mista en nära kollega i en olycka. Det är chock, förtvivlan, sorg och uppgivenhet på en och samma gång.

Det är ett elände, varken mer eller mindre. Jag skulle ljuga om jag påstod nåt annat. Men olyckor som denna fungerar också som en väckarklocka. Jag är helt säker på att samtliga lokförare i det här landet som radioloksväxlar idag har funderat över riskerna med sitt yrke. Och inte bara de som har radioloksutbildning. De flesta andra lokförare har nog också slagits av tanken att olyckan faktiskt kan vara framme när som helst om man går i andra tankar. Därmed inte sagt att vår nu omkomne kollega i Sundsvall har gjort någonting fel. Det har vi ingen aning om. Orsaken till olyckan får kommande utredningar fastställa.

Det är ändå lite märkligt att denna tragiska händelse inträffar just idag. Så sent som igår morse satt jag i X11an på väg ned från Alingsås och funderade över riskerna med lokföraryrket. I allmänhetens ögon går ju tåget av sej själv. Lokföraren bara sitter längst fram, har tråkigt och glor. Men så enkel är ju inte vår tillvaro, som bekant. I tisdags kväll skulle jag koppla isär två motorvagnar. Jag avaktiverade den främre vagnen, satte mej i den bakre och gjorde klart för delning. Då kom jag på att parkeringsbromsen inte var till i den andra vagnen. Hade jag delat tåget i det läget hade vagnen riskerat att rulla iväg. Inget säkerhetssystem hade hindrat den. Kanske hade jag klämts ihjäl när jag klev ned i spåret för att lägga på koppelkåporna.

Några timmar tidigare hade jag klargjort två pendeltåg på ett stickspår. När jag lossade tågvärmekabeln mellan vagnarna var jag tvungen att slänga ett extra öga på värmeposten 50 meter längre bort. Jag bröt väl strömmen? Jo, det gjorde jag. Annars hade tusen volt och några hundra ampere kunnat göra grillkol av hela mej. Det är så fruktansvärt lite som skiljer den monotona vardagen från en fullständig katastrof. Man måste alltid ha huvudet på skaft. Alltid. En sån här dag blir man brutalt påmind om det. Jag är säker på att dagens olycka räddar två kollegor från att göra ett misstag i morgon.

Annonser

4 thoughts on “Hon blir en livräddare

  1. Det var en mycket tråkig nyhet. Läste lite om det i Aftonbladet igår men, som oftast så var deras artikel ganska fattig. Man får en liten tankeställare.. Det är många gånger jag har utsatt mig själv för riktigt farliga situationer, det har gått bra och jag har inte tänkt på det mer.

  2. Jag brukade slarva med att först bryta värmen i värmeposten det var långt att gå.
    Det gick bra men en annan kille Bosse Jansson stoppade in en skruvmejsel med spänningen skaftet smälte.Han dog senare på Borlänge bangård då han klättrade upp på en lastad stridsvagn.Han trodde att elledningen var bortkopplad.

    I Malmö var det en förare glömde värmeposten och tog upp strömavtagaren.
    Det stod i tidningen att det uppstod en brand tror jag det.
    Växlingen i Tomteboda på 80 talet en kvinnlig växlare snubblar när hon ska lägga fram en bromssko hon får den tunga godsvagnen över sig.
    Det gäller också att all personal i säkerhetstjänst håller på reglerna med varselvästar.

    Alla påkörningar som sker är en annan dyster historia självmord och rena olyckor då folk använder järnvägen som en genväg kanske deras sista.

    Fd radioloksoperatör SJ+ISS Cst

  3. Jag har för vana att alltid bromsa ner innan jag delar – när man sen lossar ut så ligger ju trycksänkningen kvar på vagnen man lämnar så det är inte lika farligt om man nu glömt p-bromsen. Ett litet tips!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s