Så blir nya ”körkortet”

För några veckor sedan berättade jag här i bloggen att vi lokförare ska få körkort. Riktigt varför begriper jag inte, men det verkar vara ett EU-direktiv. Igår fick jag en bild av detta körkort mejlat till mej från Transportstyrelsen. Tänkte att det kunde vara roligt att visa upp hur körkortet, eller lokförarbeviset som det tydligen ska heta, kommer att se ut.

För lokförare som påbörjat sin utbildning går det bra att ansöka om det nya kortet redan när utbildningen är avslutad. För lokförare i internationell trafik är det oktober 2013 som gäller. Vi andra måste inte ha kortet förrän 2018. Naturligtvis kan alla förare redan nu ansöka om lokförarbeviset, om man känner för det. En preliminär prislapp uppges bli 2000 kronor, som betalas till Transportstyrelsen. Frågan är vem som ska stå för den kostnaden? SJ erbjuder sina lokförare att både ansöka om kortet och betala det, via en fullmakt. Hur andra företag ställer sej vet jag inte.

När man väl fått kortet i sin hand ansvarar man personligen inför Transportstyrelsen för en rad faktorer som tidigare legat under respektive arbetsgivare. På den punkten blir reglerna mer lika de som gäller för vägtrafiken.

7 thoughts on “Så blir nya ”körkortet”

  1. Och jag som trodde att det skulle vara en bild på ett stort lok på baksidan av det vanliga körkortet.. Nu blev man helt klart besviken, hehe!

      • Jag måste säga att byråkratin på järnvägen är betydligt mer tilltalande än den på asfaltvägen. Där är du en brottsling som personligen ska böta 3000:- om du kör en minut för länge eller gör en miss i redovisningen av dina arbetstider.

        Det jag befarar med lokförarkörkortet är att ansvaret för kompetenser och utbildningar mer och mer kommer att skjutas över från företagen till oss förare, liksom det set ut på asfaltvägen. Det är mitt ansvar och ingen annans att jag har yrkeskompetensbevis, ADR-intyg, truckkort, har varit på läkarundersökningar mm.

  2. Det tog en stund men efter att kombinera texterna i tre olika lagar framgår det att den Lokförare som ansöker om ”Omvandling” av sin befintliga kompetens till ett förarbevis kan söka dispens, både från kravet från gymnasieutbildning och de fysiska kraven.

    Sen om man får det…. tja – bara att prova!

  3. Jag är ju inte helt säker på att jag läst all lagtext korrekt, men jag tycker mig förstå det som att förare med ”utlands-kompetens” inte heller behöver ha kortet förrens 2018.

    Lagtext från lag 2011:725, avsnitt ”övergångsbestämmelser”:
    2011:725
    1. Denna lag träder i kraft den 1 juli 2011.
    2. För förare som framför järnvägsfordon även i andra stater än Sverige ska lagen tillämpas från och med den 29 oktober 2011.
    3. För förare som framför järnvägsfordon enbart i Sverige ska lagen tillämpas från och med den 29 oktober 2013.
    4. Trots 2 och 3 får den som före den 29 oktober 2011 har behörighet att framföra järnvägsfordon även i andra stater än Sverige och den som före den 29 oktober 2013 har behörighet att framföra järnvägsfordon enbart i Sverige fortsätta att framföra sådana fordon även i andra stater än Sverige respektive enbart i Sverige till och med den 28 oktober 2018 utan att uppfylla de allmänna behörighetskraven i 2 kap. 1 §. Detsamma gäller för den som påbörjar en förarutbildning före den 29 oktober 2011.

  4. Vad gäller för en växlingsloksförare, fick mitt lokförarbevis,men det godkände dom inte i Norge,jag är ju inte en riktig lokförare,utan jobbat som växlingslokförare i Sverige,men cheferna i Norge hade ingen koll på vad som gällde för mig att körning av tåg på huvudspår(godsvagnar).Så cheferna gav mig och en kollega till foten.

Kommentera

