Ändrade planer

För några månader sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mej att hjälpa till att köra rälsbuss mellan Kristianstad och Åhus den 22 september. Jag tackade ja. Nu ser jag dock att det inte blir någon rälsbusskörning. Det har blivit ändrade planer. Istället för de vanliga små Y6orna och Y7orna som brukar puttra fram och tillbaka till Åhus under museiföreningens Öppna Hus, får vi detta år besök av en riktig klenod. Järnvägsmuseets oljeeldade B-lok letar sej hela vägen till Skåne. Det blir ånglok istället för rälsbuss till Åhus den 22 september. Det var inget dåligt byte. Jag tror säkert att den stora majoriteten resenärer hellre åker med bakom ett rejält ånglok.

Själv är jag dock måttligt intresserad av just ånglok. Jag har inga minnen alls av dessa, eftersom de hade försvunnit från svenska spår när jag växte upp. Jag fascineras mer av andra slags fordon. Som till exempel Y6, Y7 och Y8. Det är lite synd att jag inte fick tillfälle att köra dem under Öppet Hus. Men, som man brukar säga, det går nog flera tåg vad det lider…

Apropå Kristianstad: igår var det exakt åtta år sedan två av mina kollegor omkom i en tågolycka i Nosaby. Jag har skrivit om detta tidigare i bloggen. Idag vill jag bara hälsa till Palle och Håkan. Hoppas ni har det bra där uppe i er tåghimmel.

One thought on “Ändrade planer

  1. Jag skall också tänka på dem. Olyckan berörde mig väldigt illa. Det har hänt att jag återvänt till ditt inlägg ett par gånger och tänkt över vad som drabbat alla inblandade på olika sätt. Ha det bra!

Kommentera

