Jag var nog lite busig

Igår berättade jag om Inlandsbanans ”nya” TMZ-lok. Det verkar vara rejäla grejer. Själv har jag ingen som helst erfarenhet av dessa lok. Men en gång var det nära att jag fått utbildning på TMZ. Eller, nära och nära förresten. Det är kanske bara som jag inbillar mej. Hur som helst var planen att TGOJ skulle göra om upplägget och ersätta de två loken (Ma och T44) i Vaggerydspendeln med ett, en TMZ. Denna maskin hade för tillfället blivit över i Norrland. Hösten 2009 hade chefen gott hopp att vinna den nya upphandlingen. Vi lokförare som var anställda i Göteborg såg fram mot ny fordonsutbildning. Men vi fruktade att turerna skulle bli radikalt sämre. Istället för rast och vila i Värnamo skulle vi nu köra tåget hela vägen till Vaggeryd, växla in vagnarna i Båramo och sedan övernatta en bit därifrån. Vilan skulle därmed bli avsevärt kortare.

Så var det tänkt. Men kunden valde bort TGOJ. Jag tror att det var Midcargo som fick tillbaka körningen. Det blev aldrig någon utbildning på TMZ. Men en gång fick jag ändå komma in i ett lok av den här typen. Det var kanske lite busigt gjort, men nyfiken som jag är kunde jag inte låta bli att klättra upp och låsa upp dörren när jag en dag fick syn på en Stena-TMZ på bangården i Halmstad. Jag minns att de hade kaffebryggare i hytten.

TGOJs enda TMZ, 1410, gick i trafik mellan Karlsborg och Piteå. Nu tillhör loket Green Cargo, men har inte använts på länge. Det står utanför verkstaden i Kristinehamn med en allvarlig maskinskada. Dess framtid är synnerligen osäker. Green Cargo kommer garanterat aldrig att lägga pengar på detta enda TMZ. Förmodligen kommer loket att skrotas, alternativt säljas.

3 thoughts on “Jag var nog lite busig

  1. Det är riktigt trevliga lok, körde ju dem på Stena i 2 år, och det är klart det bästa och stabilaste lok jag har kört… relativt tysta och fina i hytten, slirar i stort sett aldrig, och drar närmare 2000 ton hur bra som helst, i alla fall upp till 75 km/h sådär, sen blir det rätt segt… men det är favoritmasknerna genom tiderna, helt klart!

  2. Visst har du rätt i att Midcargo (numera CFL Cargo) har Vaggerydspendeln, men jag visste faktiskt inte att TGOJ hade haft den tidigare. På måndag ger jag mig ut för ännu en vecka på det upplägget, och det är fortfarande Ma som gäller. Mellan Värnamo och Båramo brukar det vara T43 eller TMX. 🙂

    • Jodå, TGOJ hade den trafiken hela 2009. Det var väldigt bra turer. Vi körde Göteborg-Värnamo, sedan tog en av de två Värnamokollegorna över. Tolv timmar senare löste vi åter av dem och körde tillbaka till Skandiahamnen.

Kommentera

