”Nya” lok på Inlandsbanan

Godstransporterna på Inlandsbanan kan komma att få ett rejält uppsving. Bolaget räknar med utökad trafik och för att klara detta har man köpt in flera lok. Det handlar om TMZ 1413 och 1421. Plus halva 1417. Det kan ju låta lite konstigt att man köper ett halvt lok. Men så är fallet gällande 1417. Den andra halvan av loket ägs för övrigt av Tågkraft.

1413 finns ännu inte på plats i Östersund, men beräknas anlända senast i december. För tillfället sliter loket arslet av sej i Svappavaara. Rykten gör gällande att loket dragit tågvikter på uppemot 8000 (!) ton. Det tycker jag låter väldigt mycket. Men så luktar det också bränt från loket emellanåt, rapporteras det från Norrland. ”Det drar bra och slirar inte ens om det ligger en halv meter snö på spåret. Men vi räknar med att behöva byta traktionsmotorerna när vi får hem loket” skriver en källa i ett mejl till bloggen.

Förutom Inlandsbanans utökade trafik med massatåg ut mot kusten, vill LKAB börja köra kalk från Orsa till Gällivare. Tanken är att tåget ska gå fem dagar i veckan, åtta månader om året. I september ska Inlandsbanan köra en provtransport åt LKAB. Dessutom finns en seriös förfrågan om kvartsittransporter från Vilhelmina till Gällivare.

När det gäller Di3-loken som köptes in för några år sedan, så har Inlandsbanan kommit fram till att de inte längre håller måttet. Avsikten är nu att försöka sälja loken. TMZ 1421 var tidigare det lok som stod som jour åt Trafikverket i Hagalund. Numera utgörs denna resurs av TMZ 1419, som ägs av flera parter. Bland annat av ett bolag vid namn Bls Rail.

Annonser

4 thoughts on “”Nya” lok på Inlandsbanan

  1. Intressant!

    Några frågor:
    1.Kommer tmz-loken få ny lackering med ibab-stuk?
    2. På vilket sätt duger inte Di3-loken? Är dessa väsentligt sämre än de TMX som Ibab väl har kvar?
    3. Tänkbara köpare av Di3-loken?

    • När det gäller lackeringen kan jag mycket väl tänka mej att loken kommer att få Ibabs rödvitgula färger. Angående Di3 har jag ingen aning. Kanske finns nån annan i läsekretsen som kan svara?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s