Filmstjärnan körde tåget

Så var ytterligare en arbetsvecka över. Jag avslutade med en överliggning i Alingsås. Körde de två X11orna ned till Göteborg där jag spetsvände på fem minuter och åkte ytterligare ett varv till Alingsås. 9.10 stämplade jag ut. 9.42 avgick Öresundståget hemåt. Det var en gammal kurskamrat som körde elefantröven. Vi kan kalla honom Lindeman. Han och jag har samma sorts sjuka humor. Vi hade kul tillsammans på den tiden det begav sej på skolan i Mjölby.

Idag fick jag veta att Lindeman är lite av en kändis. Av en slump hittade han sej själv i några klipp på Youtube. I Ninjafilmer, inspelade långt bort i Fjärran Östern, gör Lindeman några framträdande roller. Eller… framträdande biroller i alla fall. Lindeman säger saker som: ”yes” och ”yes, master”. Filmerna är inspelade i mitten av 80-talet och blev aldrig några succéer i de fina salongerna i Hollywood. Men hur hamnade då Lindeman i dessa märkliga sammanhang?

”Ja, alltså, jag och en kompis reste runt och behövde pengar. Vi träffade en snubbe som höll på med film och sen blev vi statist…jag menar filmstjärnor… för en dag.” Lindeman hade nästan glömt bort hela historien när han plötsligt upptäckte sej själv på Youtube och fick en smärre chock. Några erbjudanden om större roller fick han aldrig. Istället började han på SJ och blev lokförare, precis som jag själv.

En sån filmstjärna som Lindeman har jag aldrig varit. Men en gång skymtade min unga nuna förbi i TV. Min gamla farmor tog på 70-talet med mej och min syster till en TV-inspelning som Bosse Larsson från Nygammalt skulle göra här i närheten. Det var en väldig massa folk i publiken, men när kameran svepte över folkhavet så såg man en liten lintott längst bak. Jag fick inga ”15 minutes of fame”. Men 15 hundradelar blev det i alla fall. Denna inspelning med Bosse Larsson har jag aldrig lyckats hitta på Youtube. Men jag delar gärna med mej av Lindemans bravader.

One thought on “Filmstjärnan körde tåget

  1. hampus bloggkompis:
    I kom mä fram dell Växjö, men då I skull heijm satt i opa tåge dell Stockholm å ha nasom paniken för reijsa heijm, så ötaför Norrtjöping så båoke I mä en doijr flu:gbiljett. I sko åller meijr å’åk tåg milla LeuL å huvustan meijr. Haijna ganga så sko I no mest tråoLit sova nest bråorn men å å’åk tåge som gå klÅkka fem bårte Södertälje. Då spåra I en hotellövernattning i Växjö å biljett’n ne kost bara 172 kråon. Hä jär “en bra deal” som döm seg opa teve.

    http://naltawaller.wordpress.com/ – I hoppes vä skoL trijves vä vorander.

Kommentera

