Lunch med Rapidföraren

Häromdagen fick jag en bild skickad till bloggen. Den hade jag tänkt att publicera idag, eftersom det inte finns så mycket annat att skriva om. Bilden är tagen för några veckor sedan i Sandbäck av Daniel Hougaard och föreställer Nässjöföreningens Rapidlok med tåg på väg till Karlshamn. I samma ögonblick som jag sitter och ska trycka på knappen ”publicera inlägg” så slår det mej att jag för bara någon timme sedan åt lunch med föraren av tåget på bilden. Han är anställd av samma arbetsgivare som jag, så vi brukar luncha ihop. Vilket märkligt sammanträffande!

Precis som jag fuskar ”Mr BH” – vi kan kalla honom så – emellanåt med lite ideell tjänstgöring åt diverse museiföreningar. Skillnaden är att han är engagerad i Nässjö och i Svenska Motorvagnsklubben. Själv nöjer jag mej med ett och annat inhopp åt ÖSJ i Kristianstad. Nästa uppdrag blir för övrigt att styra några rälsbussar till Åhus om några veckor.

Efter dagens lunch tänkte jag passa på att fixa ett nytt batteri till min klocka. Men det visade sej vara lättare sagt än gjort. I den första uraffären höll vi knappt på att komma in. De sålde Rolex för 100 000 och hade dubbla, låsta dörrar, som öppnades inifrån. Det var nog inte fint nog att byta ett batteri i ett sketet lokförarur. Vi blev hänvisade till en annan butik. Jodå, där kunde de byta batteri. På fredag. Idag gick det absolut inte. De hade sååå mycket att göra. Det var två biträden i butiken. Jag tittade mej runt och såg ytterligare en kund. Ehhh, hinner inte? Jag och ”Mr BH” gick därifrån. En bit bort fick jag dock napp. Det tog tio minuter och kostade 90 spänn.

Men tillbaka till bilden på Rapidloket, med efterföljande brunvagnar. Den är tagen bara några kilometer hemifrån. Fotografen meddelar att han gärna sett att loket hade fortsatt användas i exempelvis regionaltåg på banor med lite sämre standard. ”Mr BH” är å andra sidan glad att han slipper köra Rapidlok oftare än vad han gör. ”Men det är kul nån gång då och då”, meddelar han. I övrigt trivs ”Mr BH” med El16 och Traxx.

6 thoughts on “Lunch med Rapidföraren

  1. Det är faktiskt så att Svensk Tågkraft i Nässjö har köpt in ett Rapidlok från Sveriges Järnvägsmuseum. Vad de ska använda det till verkar de dock inte ha avslöjat…
    Jag ser nu att det är öppet hus på mfÖSJ 22 sep. Det är min lediga helg, så man borde kanske titta förbi. Har varit där förr och det brukar vara trevligt. Rälsbuss till Åhus vore ju en upplevelse också, även om jag ofta kör den banan med lite tyngre saker. Kanske kan man till och med hoppas att slipersbytet då har kommit så långt att den dryga en mil långa 20-nedsättningen från Åhus och norrut då är borta. 🙂

Kommentera

