Så ska nya pendeln få plats

Även spår 1 i Kungsbacka kommer i fortsättningen att börja användas för pendeltågstrafiken. Anledningen är den trängsel som uppstår på Göteborgs C när den så kallade Alependeln drar igång i december. Pendeltågen som rullar idag ”står över” en avgång på Göteborgs C innan de vänder och åter avgår mot Kungsbacka. Nu inför Västtrafik och Trafikverket ett annat system. Istället för femminutersvändningar i Kungsbacka får tågen invänta nästa avgång, en halvtimme senare. Femminutersvändningarna kommer i fortsättningen att ligga på Göteborgs C. På så sätt frigör man ett spår. För oss lokförare innebär detta radikala förändringar: vi får dricka vårt kaffe i Halland istället för i Västra Götalands län…

En annan konsekvens av trängseln på centralen blir att vissa tåg kommer att gå med flera vagnar än tidigare. Anledningen är att man vill slippa belasta Göteborgs C med onödiga växlingsrörelser, det vill säga av- och tillkopplingar.

Västtrafik räknar med att ha elva X61 (inte fordonet på bilden!) i trafik i december. Under 2013 kommer sedan ytterligare elva att levereras. Totalt har man ansökt om 140 nya tåglägen. Förutom Alependeln så utökas också trafiken till Vänersborg kraftigt.

Annonser

4 thoughts on “Så ska nya pendeln få plats

  1. Halloj!!Det var ju en kreativ lösning,vet du om dem har någon ide om uppställningsspår för dem?
    Häls.Anders(en av 08:orna som var inlånad i somras)

  2. Spår 4 har väl alltid varit pendelspåret i Kungsbacka? Spår 2 och 3 är huvudspår för genomgående tåg. Eller har de byggt om sedan jag åkte förbi där senast?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s