Jag är stolt, kollegor

Idag ska vi bli lite hypotetiska här i bloggen. Vi tänker oss följande scenario: tågvärden kommer fram i hytten. Hon vet att hon egentligen inte ska stå där när tåget är i rörelse. Men hon behöver tröst. Hon känner sej illa till mods. Resenärer på ett pendeltåg kan ibland vara allt annat än snälla. Skulle jag, i detta läge, komma på tanken att plocka upp mobiltelefonen och filma denna solklara överträdelse av bestämmelserna? För att kunna visa upp för chefen som bevis på vilken värdelös grupp människor dessa tågvärdar tillhör? Självklart inte.

En annan tågvärd går längst ut på perrongen och tänder en cigarett. Egentligen är det rökförbud, men hon måste få lugna nerverna lite. Maken har just berättat att han vill skiljas. Dessutom är det 60 meter till närmaste människa. Lokförare som i detta läge smyger sej fram med en dold kamera för att dokumentera denna kriminella handling räcker upp en hand. Jaså, ingen?

Nej, jag tänkte väl det. Man vill ju inte själv bli smygfilmad när man råkar hålla 42 kilometer i timmen i en 40-växel eller när man får driftbroms under tiden man fyller i en blankett 22. Det är ju liksom en självklarhet. Det känns bra att vara lokförare. Jag är stolt över mina kollegor.

2 thoughts on “Jag är stolt, kollegor

    • Haha, det förstår jag! Blankett 22 används för mottagande av diverse ordrar per telefon. Tågklareraren läser upp ordern, jag skriver och repeterar sedan vad som sagts. Tkl uppger sitt namn, tidpunkt och ”rätt uppfattat”. Jag uppger vad jag heter.

Kommentera

