Dyrköpt seger

Samtidigt som den här skönheten (X61 404) dyker upp på Göteborgs central för någon form av provkörning, så meddelar Trafikverket att det blir kvartstrafik till Ale när den nya pendeltågslinjen drar igång. Tidigare har verket sagt nej till så tät trafik, med hänvisning till den begränsade spårkapaciteten på Göteborgs Central.

Det första beslutet föll inte i god jord hos Västtrafik, som köpt nya fordon för miljarder, och bland kommunerna, som varit med och beskostat de nya stationerna. Efter kraftiga protester har Trafikverket nu tänkt om och säger okej till kvartstrafik, från och med januari. Jag kan inte låta bli att förundras. Jag är helt säker på att det ursprungliga beslutet var väl genomtänkt. Jag kan inte förstå hur det plötsligt ska gå att knö in alla dessa tåg på Göteborgs C. Jag tror helt enkelt att politiker och andra makthavare lagt sej i ärendet och krävt kvartstrafik, oavsett vilka följder det får. Trafikverket har suttit med pistolen mot tinningen.

Jag är lite rädd för hur det kan komma att bli. Som jag ser det är risken för total kaos uppenbar. Minsta försening på ett tåg under morgon- eller eftermiddagstimmarna kommer att få katastrofala följder. För alla tåg. Snabbtågen, regionaltågen, pendeltågen – rubbet. ”Segern” över Trafikverket kan alltså bli dyrköpt för Västtrafik.

Så vad skulle man ha gjort istället? Kanske hade det bästa varit att köra igång lugnt och sansat med halvtimmestrafik, som Trafikverket ville. Med bussar som förstärkning. Det hade nog gått att genomföra om Västtrafik och andra inblandade parter fått besked i frågan i ett tidigare stadium. Det man kan kritisera är naturligtvis hur handläggningen och samordningen av detta ärende skötts från början.

Grundproblemet kvarstår dock. Spåren i Göteborg räcker inte till för alla tåg. En lösning på den frågan måste prioriteras.

Annonser

6 thoughts on “Dyrköpt seger

  1. Förstår ärligt talat inte den extrema vikten av att omedelbart få in kvartstrafiken, annat än av politisk prestige? I min mening hade det varit klart bättre att sikta på och genomföra halvtimmestrafik åtminstone i ett halvår-år, för att se till att få en bra och fungerande trafikstart, som dessutom skall ske med nya fordon med allt det innebär!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s