Körkort till vilken nytta?

Vi lokförare ska få körkort. För tåg, alltså. Varför begriper jag inte riktigt. Jag läser en massa tjusiga motiveringar till varför EU kräver körkort för lokförare i samtliga sina medlemsländer. Norge och Schweiz ingår tydligen också i det här projektet. Jag förstår inte hälften av argumenten. Visst kan det vara bra att ha en yrkeslegitimation att visa upp när man byter jobb. Då slipper man kopiera en massa intyg från olika utbildningssamordnare. Men i övrigt? ”Tågdragning över landsgränser ska förenklas med detta nya system”. Hur då? Så vitt jag vet kommer jag fortfarande inte att få framföra tåg i något annat land än Sverige. För det krävs lokförarbehörighet i respektive land. Det handlar allt som oftast om en vidareutbildning på månader. Fortfarande kommer åkerierna och landsbilschaufförerna att ha en fördel. De sätter sej på sitt ekipage i Stockholm och kör till Madrid. Ett tåg som startar på samma ställe måste byta lokförare och kanske lok vid typ nio ställen innan det kan rulla in i den spanska huvudstaden.

En annan nyhet blir att lokföraren själv ansvarar inför Transportstyrelsen att han är frisk och kry. Det åligger i framtiden mej och inte min arbetsgivare att skicka in intyg från den periodiska hälsoundersökningen. Jag ansvarar också personligen för att meddela min arbetsgivare om mitt körkort blivit indraget av Transportstyrelsen. På detta sätt blir reglerna för lokförare mer lika de som gäller för yrkeschaufförer på vägarna.

Körkortet kommer att bestå av två delar. Ett förarbevis, som utfärdas av Transportstyrelsen, och ett kompletterande intyg, som utfärdas av respektive arbetsgivare. I det ska man bland annat kunna läsa om vilken sorts tåg och vilka fordon som innehavaren har rätt att framföra. Lokförare som påbörjar sin utbildning idag får sitt körkort redan när de är färdiga och redo för tjänstgöring. Förare i internationell trafik måste ha skaffat sej sitt kort innan 29 oktober 2013. Vi andra behöver inte bry oss förrän 2018.

När man nu kommer att behöva visa upp sitt körkort vet jag som sagt inte riktigt. Men det kan säkert komma tillfällen när man ser ett Rc-lok, målat som en polisbil, stå uppställt på ett sidospår och man tvingas stanna med sitt 636 meter långa godståg för att blåsa och visa upp körkortet… Eller inte, som ungdomarna säger.

8 thoughts on “Körkort till vilken nytta?

  1. Det finns (eller fanns för något år sedan) tre olika orosmoment med detta och hur långt man kommit för att lösa dom vet jag inte riktigt.

    Det första gäller kravet på fullgjort gymnasium. Många förare utan gymnasium skulle då bara kunna köra till 2018 och sen inte vara behöriga längre.

    Det andra gäller Littera. Har man en gång blivit utbildad på ett fordon så har man den fordonstypen, idag vill säga. Det nya skulle innebära att arbetsgivaren bara kan utförda intyg för sin egen verksamhet. Man blir alltså av med alla sina ”gamla” fordonsutbildningar och behörigheter man haft hos andra arbetsgivare.

    Det tredje gäller avgifterna. För den som är heltidsanställd någonstans tar arbetsgivaren kostnaden men för den som bara jobbar timmar eller är helt ny skulle de få betala allt själva. Prisuppgiften jag såg vid ett tillfälle var i storleksordningen 10’000 – 20’000 Kr.

    Någon som vet hur långt man kommit sista åren på dessa tre punkter får gärna berätta hur det blivit.

    Man kanske skall börja sikta in sig på en annan karriär efter 2018?

      • 2000 är ju överkomligt. Från början när dåvarande Banverket ville ha extra anslag för att kunna skapa registret sa politikerna att kostnaden för själva registret helt skulle finansieras med avgifter från de registrerade. På 7000 Lokförare blir det stora siffror. Bra om de har ändrat sig nu.

  2. Dem som har börjat sin utbildning före Årskiftet 2011/2012 behöver väl bara skicka in en ansökan och få ut sitt körkort som jag förstått det…och var någonstans har det nämnts om så stora summor?

  3. När jag krockade med en bil på en oövervakad järnvägsövergång för några år sedan frågade polisen efter mitt lokförarkörkort. Hade naturligtvis inget sådant, men blev tack och lov inte gripen för olovlig körning.

    Har helt missat att detta är på gång och vad det kommer att innebära, men det låter som att det är en ren skrivbordsprodukt som inte kommer tillföra något annat än ökade kostnader.

Kommentera

