Är Inlandsbanan bortglömd?

Tittar man på kartan över vilka svenska järnvägar som har persontrafik så finns inte Inlandsbanan med. Jag har hört att motiveringen skulle vara att banan enbart har turisttrafik. Detta är ett helt felaktigt argument. Det har bedrivits persontrafik på den södra delen av Inlandsbanan i flera år. Så blir det även denna vinter. Samtidigt som turisttrafiken upphör i augusti, drar helgtrafiken till Sveg och Mora igång. Vi järnvägstokar känner förstås till detta, men jag undrar hur stor del av den tågåkande allmänheten som gör det? Marknadsföringen av trafiken har varit lite si och så. Kanske vill inte länstrafikbolagen längs sträckan konkurrera med de heliga bussarna? Gör jag en sökning på SJs hemsida söndagen den 2 september på Mora-Sveg får jag till exempel inte upp anslutningen med tåget som avgår 15.55. Däremot får jag upp en buss som avgår 16.00… Inte heller får jag upp någon förbindelse med Inlandsbanan om jag söker på Resplus. Bara buss, buss, buss. Känns lite märkligt. Vill man inte ha resenärer på tåget? Varför kör man i så fall?

Hur som helst: vill ni ta en tur längs Inlandsbanan även under vinterhalvåret så kan jag passa på att göra lite reklam för tidtabellen som ni hittar här http://inlandsbanan.travelize.se/upload/pdf/Tidtabell_ht12.pdf

Själv har jag aldrig åkt på Inlandsbanan under vintern. Men jag skulle gärna göra det. Det måste vara en magnifik upplevelse med all den snö som brukar komma i detta område. Får försöka hinna med en sväng den här vintern. Har jag riktig tur så kanske jag träffar min gamla kollega – vi kan kalla henne fru Djurpark – i Mora. Hon och jag höll en gång på att försvinna spårlöst i den ökända Vännästriangeln. Men det är, som det brukar heta, en helt annan historia.

4 thoughts on “Är Inlandsbanan bortglömd?

  1. Det var faktiskt att jag blev bjuden på en vintertur Östersund – Sveg – Östersund (min första och hittills enda resa på Inlandsbanan) som jag har att tacka för att jag bestämde mig för att söka till lokförarutbildningen. Rätt så exakt ett år senare så påbörjade jag utbildningen i Mjölby, och nu har jag mitt drömyrke.
    Y1an gick lugnt, tyst och mjukt i det snöiga skarvspåret, medan de två bussmotorerna brummade hemtrevligt och kaffedoften spreds från thermosarna i hytten. Vyerna på sträckan var stundtals fantastiska, och jag fick se renar i det fria vilket är väldigt exotiskt för en skåning, som hittills bara sett dem på Skånes djurpark. 🙂


    Fotostopp


    Storsjön (tror jag)

  2. Ping: Inlandsbanan finns igen | I huvudet på en lokförare

Kommentera

