Detta känns inte bra

Jag vet att all politik handlar om val och prioriteringar. Men det som nu händer hemma i lilla Blekinge känns inte bra. Blekingetrafiken har misslyckats kapitalt med upphandlingen av tågtrafiken mellan Karlskrona och Emmaboda. Ingen vill köra på banan som kostat en miljard att rusta upp. Nu görs en ny upphandling. Den kommer att kosta åtskilliga miljoner mer än vad politikerna i Blekinge hade räknat med. Jag förmodar att det blir landsting och kommuner som får stå för fiolerna. I det här läget går det liksom inte att komma till Trafikverket och säga att ”vi har inte råd att köra några tåg”. Kosingen måste fram. Så är det bara.

Landstinget i Blekinge tillhör de fattigaste i landet. De kämpar med ett gigantiskt underskott. Akutmottagningar stängs. Hela avdelningar på de två sjukhusen läggs ned. Personal sägs upp. Och allt detta trots att skatten höjs. Det är en brutal verklighet.

Som den här bloggens läsare nog lagt märke till vid det här laget är jag lätt skeptisk till nu rådande ordning. Men avregleringen av järnvägstrafiken är inte svart eller vit, inte ens för mej. Jag kan till exempel hålla med Kamrat Bruno som menar att utan BK Tågs intåg på järnvägsmarknaden hade åtskilligt mer gods rullat på lastbil idag. SJ Gods behövde en väckarklocka. Åtminstone på den tiden.

Idag bygger många järnvägsinversteringar på att län, kommuner och landsting själva är med och finansierar bygge och trafik. Det är den saken som jag börjat fundera över den senaste tiden. Verkligheten blir så fruktansvärt krass när man nu ser vad som händer här hemma. Sjukvård ställs mot kommunikationer. Är det verkligen så vi vill ha det? Ska fattiga delar av landet bli utan järnvägar? Eller sjukhus?

Jag vet att många län och regioner själva skrikit sej hesa för att få mer att säga till om. Jag undrar dock om de inte hade skruvat ned volymen lite om de vetat vilken verklighet de snart skulle komma att ställas inför. Konkurrens på vägarna betyder en uppsjö av anbudsgivare. Konkurrens på järnväg betyder väldigt få (och ens någon) operatör. Det kostar pengar att köra tåg. Väldigt stora pengar. Den lilla saken tror jag inte svenska politiker haft riktig koll på tidigare.

Annonser

5 thoughts on “Detta känns inte bra

  1. Kommer det att gå någon godstrafik Karlskrona – Emmaboda? Annars tycker jag att den där miljarden kanske skulle passat bättre till dubbelspår på VKB eller att se till att kontaktledningar inte trillar ner av sig själv. Resandet på denna sträcka är väl inte större än att det kan skötas med buss?

    • Ambitionerna är höga. Spåren i Karlskrona byggs ut ner mot hamnen osv, så någon har kommit på att man ska kunna köra där igen. Sen om det verkligen kommer att rulla något, det är en annan fråga…

  2. Du skriver kul jag är en fd radioloksoperatör Sj+ISS 27år på vxl cst växlade person och posttåg även i tomteboda körde Ue och Rc 1027 och 1039.
    Du kanske blir arg men vi har råd med asylsökande=massinvandring du kan aldrig förstår vilka enorma summor det handlar om årligen.Borlänge som exempel även Sundsvall nya rekord i ökning av socialbidragen.Blg ökar med 100 miljoner.
    Där finns det mijarder att spara årligen!

    • Jag tror faktiskt att vi ska diskutera järnväg i denna bloggen. Är du sur över invandringen så föreslår jag att du vänder dig till rätt instans, nämligen politikerna.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s