Kameror löser inte problemet

Läser att alla tillstånd nu är klara, så att Öresundstågen kan utrustas med videokameror. På så sätt hoppas Skånetrafiken och de andra länstrafikbolagen att arbetsmiljön ska bli bättre och tryggare för tågvärdarna. Ja, det är ju en vacker tanke. Men löser det problemet? Jag är inte alls så säker på det. Kamerorna kan säkert ha stor betydelse när det gäller att identifiera en misstänkt brottsling. Men förhindrar de att brotten begås? En liten del av puckona på tågen kanske har sinnesnärvaro nog att hejda sej inför risken att bli avslöjade på film. Den stora massan agerar dock impulsivt. Det är åtminstone min erfarenhet.

Tågvärdarna vittnar själva om hur hoten och våldet ökade markant när Skånetrafiken införde sitt kontantstopp. Går folk på tåget i något av Skånes grannlän så går det bra att lösa en biljett ombord, mot ett visst tillägg. När de ska hem, däremot, så är det stopp. Tusen spänn i böter. Per skalle. Blir fina pengar av det i ett sällskap om fyra… Tänk er den situationen en fredagkväll när folk är lite runda under fötterna. Det tror fasiken att det blir bråk. Det fattar alla. Utom Skånetrafiken.

Man blundar liksom för roten till det onda. Istället för att kosta på tågen kameror för miljoner, borde man lägga pengarna på ordentliga kortterminaler till tågvärdarna. Då hade folk åtminstone kunnat använda sina kontokort för att köpa en biljett. Sanningen är den att det gått prestige i hela frågan. Skånetrafiken har vid flera tillfällen hävdat att man var tvingat att införa ett kontantstopp efter beslut av Arbetsmiljöverket. Det är inte sant. Beslutet gällde bara på bussarna i Skåne. Det var Skånetrafiken själva som valde att gå ett steg längre.

Att erkänna sitt misstag och återgå till den gamla ordningen låter sej inte göras. Regionrådet Mats Persson säger att det inte skulle funka med ombordförsäljning i Skåne. Det är för tätt mellan stoppen. Han tar ett exempel. ”Hur ska tågvärden hinna med att sälja biljetter mellan Hyllie och Malmö?” Nej, hur ska hon hinna det? Tänk om det smiter på en jäkel och lyckas åka hela denna sträcka utan att betala? Vilken katastrof för samhället. Vilken förlust för Skånetrafiken. Vilket oerhört nederlag för Mats Persson. Att tågvärdarna sedan misshandlas och hotas till livet verkar vara en bisak i sammanhanget. Det är ju liksom inte Skånetrafikens ansvar. Det är Veolias.

Sedan en annan sak: om tågvärdarna inte hinner sälja biljetter i Skåne, hur ska de då hinna skriva ut tusen spänn i böter till alla dessa friåkare?

Nåväl. Kameror i tågen är ett argument för att kunna dra ned på bemanningen. Veolia är som bekant mitt uppe i en neddragningsprocess där över 70 tågvärdar ska bort. Ett annat argument som Veolia för fram för att blidka Arbetsmiljöverket
att åter godkänna ensamarbete, är att man inför en ny tjänst. Det handlar om en samordnare för tågvärdarna. Veolia vill bli mer flexibla med bemanningen och kunna sätta in extra personal på problemtågen. På den punkten tror jag faktiskt bolaget är rätt ute. Det måste kanske inte vara två tågvärdar ombord på en mult en onsdagskväll klockan 19. Det bör kanske vara det, även om det handlar om en singelvagn en festivaltorsdag i Kristianstad.

Frågan är nu om Arbetsmiljöverket köper Veolias löften om bot och bättring. Parterna har träffats i Malmö idag. Något nytt beslut har inte fattats, så vitt jag vet. Ska jag våga mej på en gissning, så tror jag att Arbetsmiljöverket går på Veolias linje och åter godkänner ensamarbete ombord på Öresundstågen. Skånetrafiken har dessutom flaggat för att väktare kan komma att helt ta över biljettviseringen i form av stickprovskontroller. Därmed faller en av tågvärdarnas arbetsuppgifter.

Annonser

3 thoughts on “Kameror löser inte problemet

  1. I SL-området klarar man av att inte sälja biljetter ombord så varför skulle det inte gå i Skåne (och nej, alla stationer i pendeltågstrafiken i Stockholm är inte bemannade)?

    • Går och går, det är klart att det går. Men systemet är ju som gjort för missförstånd när man kan köpa biljett när man kliver ombord på den ena stationen, men inte när man gör det på den andra.

    • Går inte riktigt att jämföra med sl. Sl tåg kör nästan enbart i tätbebyggt område med mängder av återförsäljare. Samt att man på dem flesta ställen har bemannade spärrar. Skånetrafiken trafikerar många mindre orter varav en del inte har några affärer eller kiosker som kan agera återförsäljare.

      Sen har Skånetrafiken ändrat sitt resonemang. Tidigare så man att man inte skulle ha kontanter ombord av säkerhetsskäl. När man nu upptäckt att våldet ökar ändrar man till att åtgärden hinner inte aviserat alla om man ska sälja biljetter också. Tyvärr har man ju sett till att få rätt genom att minska på bemanningen ombord

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s