Snedseglare

Perrongen mellan spår 1 och spår 2 på Göteborgs central har byggts om. Det var bra. Det behövdes. Men frågan är om arbetarna har varit riktigt nyktra när de gjorde jobbet? Hela plattformen förefaller nämligen vara sned. Igår kväll skulle jag köra två X11or till Alingsås. När jag skulle in i hytten noterade jag hur fasligt högt upp jag fick kliva för att komma in. Perrongen har sänkts. Alternativt har spåret höjts. Hur som helst insåg jag att när jag kommer tillbaka är det läge att fälla ut fotstegen, annars riskerar folk att stå på öronen när de ska gå av. Sagt och gjort. Jag lägger fotstegen i ”till”. Det måste göras manuellt på Västtrafiks X11or. Tyvärr kan man inte välja vilka fotsteg som ska gå ut. Det är alla eller inget. Problemet är bara att om inte fotsteget kan gå ut, öppnas inte heller dörren. Det är precis vad som händer med dörren närmast förarhytten när jag rullar in på Göteborgs central. Det var besynnerligt. Jag går ut för att inspektera saken och upptäcker att perrongen längst in inte alls är lika låg som samma perrong lite längre ut. Hur i hela fridens namn har man tänkt här?

3 thoughts on “Snedseglare

Kommentera

