Fyra häpna kollegor

Det var söndag och jag hade den vanliga helgtjänstgöringen. Natten mellan fredag och lördag tillbringade jag på ett containertåg mellan Eskilstuna och Helsingborg. På söndagseftermiddagen bar det iväg norrut igen. Denna gång hela vägen till Västerås. Det var en bra jobbhelg eftersom jag kunde komma hem och sova i min egen säng natten mellan lördag och söndag. Sånt är en lyx när man arbetar varannan vecka.

Klev som vanligt av pågatåget i Ramlösa, tog på varselvästen och promenerade iväg för att hämta och klargöra loket. Den här söndagen var det ett Ma-lok. I just det här tåget kunde det lika gärna bli ett Rc-lok. Den gode lokledaren brukade skicka vad han hade över. Ma-loket hostade igång, som alltid. Jag växlade ut den sexaxliga bjässen och gick emot det 620 meter långa tåget. Vi bromsprovade och jag rullade iväg. Tåget var för en gång skull ganska tungt, så det gick sakta i backen upp mot Påarp. Men när jag väl hade fått upp farten tuffade det på riktigt bra.

Någonstans efter Vislanda upptäckte jag att jag började tappa fart. Dessutom tyckte jag mej se att strålkastarna lös allt svagare. Jag tittade på voltmetern för linjespänningen. Minns jag rätt var den nere på nio kilovolt! Det var inte bra. Försiktigt provade jag att lägga på några ampere till. Ma-loket fortsatte att dra. Moderna fordon klarar inte så låg linjespänning. Nu hade jag ju tack och lov inget modernt fordon, utan en riktig stenåldersmaskin. När jag närmade mej Alvesta var jag lite orolig att linjebrytaren skulle lösa ut. Jag kunde dock hålla 70 utan större problem. När jag rullade genom stationen stod två Öresundståg stilla vid perrongerna. Plus ett X2000 och ett annat godståg. De kom ingenstans på grund av den dåliga linjespänningen. Jag såg fyra kollegor stå och stirra förvånat när jag susade förbi i full fart med mina 1500 ton. Jag kunde nästan läsa deras tankar:

”Vad fan kör han på?!”

9 tankar på “Fyra häpna kollegor

  1. ”Jag såg fyra kollegor” – ett sånt där minne tar man med sig med värme. Du gav mig ett gott flabb och tanken leta lite själv efter samma sak. Körde taxi ett par år med många episoder. Nu skall jag ut och rensa rosenhäcken efter en skön sovmorgon.

  2. Ja ibland är man riktigt glad att man kör Ma. De tar sig fram i alla väder, där en Rc hade korkat. Strular något, så lagar man det. Det är ju bara mekanik allt ändå. Igår vägrade riktningsomkastaren gå om när jag skulle byta ände medan jag växlade undan från mitt tåg i Värnamo. Ner med huvudbrytaren och in i maskinrummet, ta bort skyddsplåtarna och lägga om den manuellt. Sen rullade man igen!
    Pålitlig sak det där. 🙂

  3. Satt och fnissade när jag läser detta! Du skriver underhållande! Kul att höra hur ni har det på jobbet! Maken jobbar på Infranord o jag får höra många roliga episoder från hans jobb på spåret så det är också kul att få höra liten annan vinkel fast ändå lite lika 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s