Det är prislappen jag vill se

Tågtrafiken mellan Karlskrona och Emmaboda handlas upp. Igen. I den förra upphandlingen fick som bekant inte Blekingetrafiken in ett enda anbud. Nu har villkoren ändrats. Berörda länstrafikbolag har kommit fram till att den förra upphandlingen var för omfattande. Bland annat gällande fordonsunderhållet. Jag tror vad jag vill om den saken. I slutändan handlar det alltid om pengar. På ett eller annat sätt. Dessutom undrar jag hur den nya upphandlingen går till. Den ska nämligen vara klar redan i oktober. Jag skulle inte bli förvånad om det handlar om en så kallad direktupphandling, där länstrafikens motpart i princip kan diktera villkoren.

En företrädare för Länstrafiken i Kronoberg (är kollegorna i Blekinge ute ur bilden…?) hävdar att han hyser gott hopp om en lösning. Ja, det tro fasiken det. Det tror jag också. Men vad kommer det att kosta skattebetalarna i Blekinge? Det är det som är den stora frågan. Den talas det förstås tyst om. Landstingets ekonomi är redan körd i botten. Vilken avdelning på Blekingesjukhuset står näst på tur att tvingas betala priset för denna järnvägssatsning till Emmaboda? Jag skulle ge ett kungarike för att få veta hur mycket pengar Blekingetrafiken hade trott att tågtrafiken skulle kosta och hur mycket räkningen egentligen kommer att sluta på. 

Dessutom kvarstår faktum: tågtrafiken kommer inte att kunna komma igång förrän i december nästa år. Ett halvår efter det att upprustningen av själva banan blivit klar och som har kostat närmare en miljard kronor.

2 thoughts on “Det är prislappen jag vill se

  1. I dagens BLT så får jag starkt uppfattningen att det är Veolia som tar över… Men om det är en direktupphandling eller inte… det vågar jag inte svara på.

    • Med tanke på den sits som Blekingetrafiken satt sej i, så är ju det naturligaste att vända sej till den som finns närmast, Veolia i detta fall. Med tanke på hur snabbt detta gått så handlar det garanterat om en (dyrbar) direktupphandling. Avtalet blir nog max ett år, med tanke på att Veolia inte vet om man ska fortsätta köra Öresundstågstrafiken efter december 2014. Enbart trafiken på Emmabodabanan tror jag inte man är intresserad av.

Kommentera

