Rena mardrömjobbet

Snart är semestern slut. På onsdag börjar slitet igen. Jag våndas lite över det, faktiskt. Så långt som till mardrömmar har situationen dock inte gått. Men en gång drömde jag en hemsk dröm. Jag drömde att jag satt och körde runt, runt på en Märklinbana. Jag kom till Stångby, stannade med X11an, stängde dörrarna och åkte vidare igen. En bit längre fram fanns en skogsdunge. Jag körde in i skogen och kom ut på andra sidan: Stångby igen. Så där höll det på. Varje gång jag åkte in bland träden hoppades jag att jag skulle komma ut någon annanstans. Men nej, det blev Stångby igen. Jag drömde att jag satt där i pendeltåget i åtta timmar om dagen, sju dagar i veckan. Jag vaknade med ett ryck. Jag var alldeles kallsvettig. Vilken fruktansvärd dröm!

Jag skulle gärna vilja veta vad den drömmen betyder. Det påstås ju att alla drömmar betyder nåt. Som lekman vill man gärna tro att jag inte trivs med mitt jobb. Men så är det ju inte. Jag älskar mitt jobb. Det måste finnas en annan förklaring. Och varför var det just Stångby som jag alltid kom till? För er som inte vet så är Stångby en liten hållplats utanför Lund. Själv har jag absolut noll anknytning till denna metropol.

5 thoughts on “Rena mardrömjobbet

  1. Efter min allra första dag på praktik som lokförarelev så drömde jag att jag stannade i Tyringe säkert 30 gånger på samma arbetspass. För mig var det kanske ett sätt att bearbeta den stress och nervositet jag haft under min första dag på spåren.

      • Ingen aning, jag är inte från trakterna kring Tyringe och hade aldrig ens åkt på den bana men just den kvällen körde vi ju naturligtvis en sväng på Skånebanan så det är ju en av orsakerna kanske, men jag kunde lika gärna ha valt Påarp kan man tycka. =)

Kommentera

