Blir det SJ även här?

Ingen vill köra tågen på banan mellan Karlskrona och Emmaboda. Det har vi redan konstaterat här i bloggen. Den upprustade banan, som kostat en miljard, riskerar därmed att stå utan trafik när den öppnar nästa sommar. Vad Blekingetrafiken (och i viss mån Kalmar Länstrafik) nu gör är att man själva kontaktat olika operatörer för att förhandla. Från början ingick sträckan Karlskrona-Emmaboda i en större upphandling, med flera nya pågatågslinjer i Småland och Skåne. Hur det blir med den upphandlingen nu vet jag inte. De olika länstrafikbolagen kanske tvingas dela upp den sträcka för sträcka?

I den sydöstra delen av landet finns inte så många operatörer att förhandla med. Åtminstone inte om man vill ha någon som redan finns på plats. Det handlar om SJ och Veolia. Skulle jag satsa pengar på vem som kommer att köra tågen mellan Karlskrona och Emmaboda, så blir det på SJ. Nu vet jag att tanken är att Blekingetrafiken ska förse den nya operatören med fordon, i detta fall X11or som rullat i pågatågstrafiken i Skåne. Men dessa ska in på uppfräschning och det tar tid. Detta är ännu en sak som Blekingetrafiken missat. Det SJ kan erbjuda är ett färdigt paket, med förare och fordon. Jag tänker närmast på de två X31or som företaget ”fått över”.

En annat rykte som jag hör allt oftare är att SJ kommer att ta över hela Öresundstågstrafiken. Jag gör inga stora rubriker av detta, eftersom jag egentligen inte har några som helst belägg för att påstå en sån sak. Jag tycker det verkar aningen långsökt att Skånetrafiken plötsligt skulle komma krypande till SJ, samma SJ som man en gång jagat bort med blåslampa. Eller är det kanske så att de andra länstrafikbolagen och delägarna i Öresundstågsbolaget tröttnat på småpåvarna i söder och helt enkelt slagit näven i bordet och krävt en förändring?

2 thoughts on “Blir det SJ även här?

  1. Jag är lite lekman på området så jag ska inte säga för mycket kring detta. Men varför skulle SJ ta över??? En upphandling håller på att göras/har gjorts gällande framtiden för ö-tågen. Och vad jag vet är det långt ifrån klart vem som ska få utföra det hela. Dock kanske det tar lite längre tid denna gång då man säkerligen inte har lust att hamna i samma situation som de hamnade i när DSBFirst började kräva mer pengar för att utföra trafiken.

  2. Det är en känsla jag har, bara. Många personer som är betydligt mer insatta än jag gör samma bedömning. Jag kan inte sätta fingret på någon speciell punkt.

Kommentera

