Ingen vill köra till Emmaboda

Jag visste att det låg en hund begraven i soppan kring Emmabodabanan. När Karlskrona kommun ville bygga en vägportal i Bergåsa nästa höst så var Blekingetrafiken inte sena att gå med på en uppskjuten trafikstart. Banan står färdig i juni, men tågen börjar inte gå förrän i december. Jag hade mina aningar. För några månaders sedan mejlade jag till och med Blekingetrafiken för att fråga om bland annat detta. Nu har jag fått saken bekräftad: ingen operatör vill köra tågen på den nyupprustade banan.

Vad som nu händer vet jag inte. Rimligtvis borde Blekingetrafiken tvingas ändra i villkoren för upphandlingen. Det vill säga skjuta till mera pengar. Hur man nu ska ha råd med det begriper jag inte. Blekinges kommuner är redan hårt pressade av bland annat ett gigantiskt underskott inom sjukvården.

Nu kommer en nyupprustad bana att stå oanvänd i (minst) ett halvår. Det är ingenting annat än en praktskandal. Upprustningen har kostat nästan en miljard. Jag ifrågasätter hela systemet med dessa upphandlingar. Det tror jag nog Blekingetrafiken också gör – numera. Ansvaret för trafiken ville man gärna ha. Precis som så många andra länstrafikbolag. Men klarar man av att hantera konsekvenserna?

6 thoughts on “Ingen vill köra till Emmaboda

  1. Det förvånar mig faktiskt att det ligger till på det viset att ingen har lämnat in något anbud på trafiken… Det händer väl inte särskilt ofta kan jag tänka mig??? Och är det så pass enkelt att ingen har lagt ett anbud för att det är för dåligt betalt eller???

    • Jag har haft mina misstankar länge, men inte haft några konkreta belägg. Det var därför jag skrev som jag gjorde i bloggen i går och i kommentarerna.
      Att inget bolag lägger bud i Emmabodatrafiken tror jag hänger ihop med den senaste tidens turbulens i branschen. Bolagen vågar helt enkelt inte riskera att gå på nya minor. Osäkerhetsfaktorerna är kanske för många? Men visst kan jag hålla med dej lite grand. Ett ”skambud” kan man ju alltid lägga.

    • Det jag menade med för dåligt betalt var att det kanske är så att operatörerna känner att det inte kommer löna sig att lägga ett anbud. Man vill nog inte göra ”en DSBFirst” 🙂

  2. Kan bero på att många operatörer kopplar ihop skånetrafiken och Blekingetrafiken. Och som skånetrafiken håller på med arriva och veolia, så lockar nog inte nya uppdrag med dessa huvudmän alltför mycket

Kommentera

