Ny bana står oanvänd

Det måste ha varit strax efter regalskeppet Wasas förlisning. Karlskrona kommun och Blekingetrafiken började skrika, tjata och halvljuga för att få till stånd en upprustning av banan till Emmaboda. Till slut fick man som man ville. Nästa sommar öppnar den upprustade banan igen. Men tro inte att det kommer att gå några tåg för det. Ingen persontrafik i alla fall. Den kommer inte att kunna komma igång förrän i december. Den nya banan, som kostat nästan en miljard, kommer att stå i princip oanvänd i ett halvår.

Anledningen är att Karlskrona kommun driver ett eget litet projekt. Man vill bygga en helt ny järnvägsöverfart för biltrafiken vid Bergåsa. Detta jobb ska enligt planerna slutföras hösten 2013. Detta kräver ytterligare en avstängning och därför anser Blekingetrafiken att det är lika bra att skjuta på trafikstarten för Emmabodatågen.

Jag vet inte om man ska skratta eller gråta? Bandelen från Gullberna in till Karlskrona C är gemensam för både Kust till Kustbanan och Kustbanan. Därmed drabbas även denna sträcka av Blekingetrafikens geniala plan för Bergåsa. Inte nog med att pendlarna fått stå ut med att åka buss mellan Karlshamn och Karlskrona det senaste halvåret. Nu ska de dessutom plågas med ytterligare en avstängning.

Arbetet i Bergåsa skulle naturligtvis ha slutförts nu när järnvägstrafiken ändå står stilla. Men här har Karlskrona kommun och Blekingetrafiken schabblat med tillstånd och i upphandlingar. Det hela är rent amatörmässigt skött. Dessutom ger det åtminstone mej vatten på kvarnen i frågan om den nuvarande transportpolitiken: ju fler kockar…

Annonser

5 thoughts on “Ny bana står oanvänd

  1. Ja visst skulle den planskilda korsningen byggas nu i samband med avstängningen men tyvärr vaknade Karlskrona kommun för sent. Om det ska krävas en ny avstängning och som ska slutföras hösten 2013 så förstår jag att blekingetrafiken tycker att man lika gärna kan vänta med trafikstart. Finns ingen mening med att starta upp trafik och sedan stänga av densamma efter ett par månader. Gällande BKB-tågen så misstänker jag dock att de tågen kommer gå till Ronneby och vända där.

  2. Men att pendlarnas tålamod måste prövas en gång till är helt och hållet Karlskrona kommuns fel och ingen annans.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s