Varifrån kom den bokstaven?

Allting började en dag när jag var på väg till jobbet. Jag klev av Öresundståget i Varberg och klev in i X12an mot Herrljunga. Som den här bloggens läsare kanske känner till har jag större delen av sommaren varit utlånad till SJ i Borås. Det visade sej vara en rutinerad gammal räv som styrde motorvagnen upp längs Viskadalsbanan. Hur vi kom in på ämnet minns jag inte, men vi började diskutera den numera nedlagda banan mellan Falköping och Landeryd. Järnvägen kallades Västra Centralbanan och förkortades VCJ. Riktigt varifrån bokstaven J kom, vet jag inte. Förkortningen borde ju, logiskt sett, vara VCB. Eller hette banan egentligen Västra Centraljärnvägen? Strunt samma, vi ska inte fastna i detta resonemang.

Min kollega – vi kan kalla honom Pensionären – berättade gärna om tjänstgöringen på VCJ. Boråsförarna körde ganska mycket på denna bana. Vissa av kollegorna tyckte det var straffkommendering att kasa omkring på VCJ. Men Pensionären älskade det. Det var lugn tjänst. Förarna sålde biljetter och tömde postlådor i de små samhällena. På slutet gick tågen enbart mellan Ulricehamn och Sjötofta. Banan nedlades så sent som i juni 1988. Egentligen skulle bilan ha fallit tidigare, men eftersom vägarna i trakten var så usla fick tågen rulla vidare i ytterligare några år.

När jag klev av tåget i Borås den där dagen för några veckor sedan så tänkte jag att jag skulle skriva lite om VCJ i bloggen. Pensionären hade inspirerat mej. Dessutom älskar jag de gamla fina rälsbussarna av Y7-typ. Ja, jag älskar dem så mycket att jag en gång lyckades tjata mej till utbildning på dessa 50-talsfordon. Numera är det bara museiföreningar som åker omkring i Y6, Y7 och Y8. På VCJ gjorde de sin sista tjänst för SJ.

Jag gjorde som man gör nuförtiden när man vill veta nåt. Jag googlade. Jag fick upp en massa intressant information om VCJ. Men sedan dess har jag inte hunnit sortera den och sätta ihop allt till ett blogginlägg. Dessutom finns kanske inte så mycket nytt att tillföra. Det mesta är redan sagt och skrivet om denna charmfulla järnväg. Men ett Youtubeklipp som jag hittade måste jag verkligen rekommendera. Det är filmat längs linjen den sista dagen med de gamla rälsbussarna.

Jag vill dock varna känsliga läsare. Mannen som har gjort detta utmärkta klipp och som agerar speaker kommer inte från Uppsala direkt. Någon textning förekommer inte heller. Jag får säga som Loket brukade göra: lycka till!

7 thoughts on “Varifrån kom den bokstaven?

  1. Det är så enkelt att Järnvägsbolaget heter Västra Centralbanans Järrnvägsaktiebolag, förkortat VCJ, men förenklat som så mycket annat till Västra Centralbanan när man pratar om själva järnvägen. Jämför med Östra Centralbanans Järrvägsaktiebolag, förkortat ÖCJ, mellan Linköping – Hultsfred och nu en del av Stångådalsbanan Linköping – Kalmar men alltid benämnd Östra Centralbanan när man pratar om den.

    Båda bolag med ambitionen att bli centralbana för sina bygder även om det inte blev så.

Kommentera

