En fors av guld

Att dyka efter fastnade fiskedrag i Mörrumsån var nåt som de flesta ungdomar i den här trakten ägnade sej åt förr i tiden. Utan att skryta så var den här bloggaren en av de vassaste i detta gebit. Inte lika duktig som ”Fisken” – han var mästaren – men ändå tillräckligt skicklig för att lokaltidningen en gång skulle ägna en helsida åt den då 15-årige ynglingen.

Det blev som ett sommarjobb. Man kunde tjäna åtskilliga tusenlappar på denna aktivitet. Jag minns att jag och kompisarna cyklade omkring på de olika campingplatserna och sålde fiskedragen. En gång gjorde jag en uppskattning av hur många drag jag lyckades hitta under tonåren. Jag kom fram till att det måste ha varit cirka 3000. Av dem sålde jag kanske två tredjedelar. Resten hängde kvar hemma på väggarna i källaren när jag flyttade hemifrån. De allra mest sällsynta och värdefulla dragen har jag fortfarande kvar.

Ett väldigt bra ställe att leta på var strax efter forsen vid järnvägsbron. Här har jag hittat flera hundra fiskedrag. Allt från wobblers som Rapala och Hi-Lo till Högbomspinnare och vanliga sketna Tobys. Ja, just den här forsen var rena skattkistan. Över huvud taget lärde man sej snabbt vilka platser som var de bästa. Stenigt och grunt var det bästa. Låg det en gammal cykel på botten så var det ett plus. Eller en gammal fjädersäng. En sån kom jag och kompisarna över en gång. Den ”råkade” naturligtvis hamna i ån… Vilken guldgruva det blev!

En dag i förra veckan hittade jag kära hustruns gamla cyklop på vinden. Tankarna gick genast till Mörrumsån. Jag stack iväg för att kolla om de gamla takterna satt i. Familjens storebror ville också följa med. Vilken succé det blev. Det var inte bara pappas färdigheter som visade sej vara utomordentliga. Även den åttaårige sonen hade talang och hivade upp det ena draget efter det andra.

Tyvärr ser jag inte längre att traktens ungdomar ägnar sej åt denna lukrativa verksamhet. Det är lite tråkigt att en sådan kunskap är på väg att dö ut. Å andra sidan blir det ju fler drag över till oss, far och son. Radarparet. Dream Team.

3 thoughts on “En fors av guld

  1. Hej. Blev riktigt sugen på att söka drag i Helge Å efter att läst detta! Har satt säkert 30 drag på en sträcka, och är övertygad att det ligger flera 100 runtomkring. Har du upplevt några faror med ditt samlande (som att fastna under vattnet i krokar odyl)?. Mvh

    • Ja, krokarna är naturligtvis en fara, men min egen erfarenhet är att linorna är läskigast. Kan sitta tio meter lina efter ett drag. Att trassla in sej i den kan bli en mardröm. Se upp med det!

      • Ok. Jo, Helge Å är ju oftast inte alls så klart så får försöka undvika att fastna i dem. Men ska damma av våtdräkten imorgon och göra ett försök, har 2 nyköpta mörrumspinnare som väntar på bottnen =). Tack för inspirationen!

Kommentera

