Tuffa gänget fick gå hem

Det var strax före jul 2001. Jag körde dagens sista pågatåg från Ängelholm till Malmö. Förutom jag och tågvärden var det inte många själar ombord på tåget. I Helsingborg kom det på ett gäng ungdomar. Tågvärden gick iväg för att kontrollera deras biljetter. Efter en stund kom hon fram i hytten och var lite ledsen. Först ville hon inte berätta varför. Men sen kom det fram att gänget som klivit på i Helsingborg hade betett sej synnerligen illa. För det första hade de inga biljetter och för det andra satt de med sina blöta och skitiga skor uppe på sätena. När tågvärden hade bett gänget att ta ned fötterna från sätena hade hon blivit kallad ”jävla blattehora”. Plus några andra, ännu trevligare saker. En av ynglingarna hade dessutom skrattat och skrikit efter tågvärden att ”släng du av oss bara, vi ska ändå inte längre än till Rydebäck”.

Rydebäck var alltså nästa station. Klockan var nästan ett på natten och jag tänkte att gänget säkert är de enda som har för avsikt att kliva av i Rydebäck. Men för säkerhets skull bad jag tågvärden gå ut i tåget och kontrollera var de andra resenärerna skulle gå av nånstans. Och mycket riktigt. Ingen skulle av i Rydebäck, förutom trevliga gänget.

När vi närmade oss Rydebäck höll jag igen lite på farten. Precis som jag förutspått var det tomt och öde på perrongen. Jag accelererade upp X11an i 140 och susade förbi Rydebäck. Gänget blev totalt galna. ”Vad i helvete… vi skulle ju av här!” Nu var det tågvärdens tur att vara kaxig. ”Jaså, skulle ni? Vad jag vet har vi ingen resenär ombord med biljett till Rydebäck…” Det hade hon rätt i. Ynglingarna fick kliva av i Glumslöv istället, tre-fyra kilometer hemifrån. Det var kallt ute och det blåste som det bara gör i Skåne. Det skulle inte bli en trevlig promenad.

Jag tittade i backspegeln och såg hur gänget räckte finger åt oss. En av dem sparkade till en lyktstolpe och fick ont i foten. Stackare. På väg ned mot Landskrona fick jag lite dåligt samvete. Jag vet att jag gjorde fel som inte stannade i Rydebäck. Ändå kände jag mej väldigt nöjd och belåten. Så kan det bli ibland.

7 thoughts on “Tuffa gänget fick gå hem

  1. Du gjorde väl rätt!
    Det stod väl i Säo att om det inte finns några av eller påstigande så fick man passera stationen!
    Men de kanske betalade nästa gång 🙂

  2. Bra gjort men varför anropade du inte och begärde polis till platsen då de var störande,full samt fusk åkare samt gjorde sig skyldiga till förolämpning av tjänsteman?
    Kul med din blogg då så många med tågyrke inte uppdaterar.
    Man brukar ju alltid tänka vem som sitter där framme och kör?
    Jag jobbade 1979-2006 på Sj vxl cst?Iss +fordonsvård radioloksoperatör
    Rc 1027+1039 +Ue+Uf

Kommentera

